Odmicanje od nacionalizma | kulturpunkt

Vijesti Znanost i obrazovanje

<

Odmicanje od nacionalizma

Pod vodstvom Instituta za međunarodno istraživanje udžbenika, napisan je i objavljen zajednički udžbenik povijesti za srednje škole u Poljskoj i Njemačkoj.

Piše: Martina Domladovac

FOTO: Baleighbugg / Flickr

  • A
  • +
  • -

Izdan je prvi zajednički udžbenik za povijest u Njemačkoj i Poljskoj, pod nazivom Europa – Unsere Geschichte / Europa - Nasza historia. Projekt su 22. lipnja u Berlinu predstavili njemački i poljski ministri vanjskih poslova: Frank-Walter Steinmeier Witold Waszczykowski. Akademski vid projekta koordinirao je Institut za međunarodno istraživanje udžbenika Georg Eckert (Georg Eckert Institute for International Textbook research), u suradnji s Centrom za povijesna istraživanja na Poljskoj akademiji znanosti u Berlinu. "Suočavanje s temom nacionalnog sjećanja uvijek je bio nepopustljiv proces koji je doveo do brojnih sukoba u prošlosti, kao i danas. Ipak, zajedničke rasprave koje prelaze međunarodne granice, ali i ovo izdanje važniji su od samo Poljske i Njemačke, i mogu dovesti do pomirenja razlika unutar i između društava. U tom kontekstu, prvi svezak ove knjige i uspješan završetak cijele serije udžbenika imat će značajan međunarodni utjecaj", rekao je Eckhardt Fuchs, ravnatelj Instituta Georg Eckert (GEI).

Udžbenik obuhvaća europsku povijest u skladu s kurikulumom obje zemlje, a počet će se koristiti u školskoj godini 2016. - 2017. Ideja o zajedničkom udžbeniku pojavila se 2006. godine, a dvije godine kasnije formirana je komisija za razvoj koncepta te je projekt i službeno počeo. Cilj projekta bio je proizvesti zajednički udžbenik za srednje škole u Njemačkoj i Poljskoj koji bi obuhvaćao u potpunosti isti sadržaj, a tek bi jezik bio prilagođen zemlji u kojoj je izdan. Tako bi obje zemlje u svoj kurikulum uključile perspektivu i doživljaj određenih povijesnih događaja susjedne zemlje. Unatoč brojnim prigovorima i sumnji da je nešto tako uopće moguće, prvi udžbenik je ipak dovršen. "Rezultat projekta izražava želju za odmicanjem od priča nacionalizma, te poučavanju učenika o važnosti nad ili transnacionalnih zajednica", istaknuo je Michael G. Muller, stručnjak za povijest Istočne Europe i član nadgledajućeg tima s njemačke strane.

Udžbenici predstavljaju nositelje znanja koje jedna generacija želi prenijeti drugoj i kao takvi često se nalaze u centru političkih kontroverzi. Mogu promovirati predrasude i animozitet, ali isto tako mogu doprinijeti pomirenju i izgradnji mira. GEI, institucija koja nije vezana za sveučilište, stoga radi na istraživanju prenošenja znanja kao i njegovoj implementaciji u udžbenike i edukacijske medije. GEI je sudjelovao i na projektu dvonacionalnog udžbenika o povijesti blisko-istočnog sukoba u kojem bi važne faze izraelsko-palestinskog odnosa 20. stoljeća bile prezentirane iz obje perspektive. Projekt je 2002. godine pokrenuo Institut PRIME (Peace Research Institute in the Middle East), koji su osnovali izraelski psiholog Dar Bar-On (Beer Sheva University) i palestinski edukator Sami Adwan (Bethlehem University). Proces je prekidan i ponovno pokretan u više navrata, no 2010. godine upotrebu PRIME udžbenika zabranile su i Izraelske i Palestinske vlasti. Unatoč tome, projekt i dalje stoji otvoren, stoga postoji mogućnost da mu se u nekom prikladnijem trenutku, neki novi entuzijasti ipak vrate.

Objavio/la martina [at] kulturpunkt.hr 27.06.2016

VEZANE VIJESTI

Politike sjećanja i ponovnog ispisivanja povijesti

Piše: Martina Domladovac
Veličanje poljskog herojstva i žrtve kroz povijest u posebnom je fokusu nove vlade koja muzej Drugog svjetskog rata u nastanku želi prilagoditi 'poljskoj perspektivi'.

Odgovorna nastava povijesti

Piše: Martina Domladovac

U sklopu 13. HRFF-a održan je razgovor o poučavanju o ljudskim pravima u nastavi i obrazovnim programima škola u Hrvatskoj i BiH.

Sve pod nadzorom

Piše: Matija Mrakovčić
Događanja u Poljskoj vezana uz kontrolu javnih medija, kulturnih institucija, državnih poduzeća i državne uprave te Ustavnog suda nagovještaj su mogućeg smjera hrvatske politike.