Odnosi moći i iluzije slobode | kulturpunkt

Vijesti Mediji

<

Odnosi moći i iluzije slobode

U sklopu konferencije Mediji protiv demokracije? održano je predavanje Desa Freedmana te panel posvećen medijskoj reformi. 

Piše: Vatroslav Miloš

FOTO: Vatroslav Miloš/Kulturpunkt.hr

Predavanje Desa Freedmana naslovljeno Novi mediji, stare kontradikcije – moć u medijskom okruženju zahvaćeno promjenama bavilo se odnosima moći i iluzijama slobode u prostoru društvenih medija i dalo je savršen uvod u panele koji su se bavili ekonomskim transformacijama interneta te negativnim aspektima društvenih medija. Dan kasnije održan je i panel posvećen mogućnostima medijske reforme u kojem su, uz Freedmana te moderaturu Jelene Berković, sudjelovali Mirjana Rakić i Milan Živković.

Freedman je izlaganje započeo primjerom britanskog novinara Paula Masona, svjedobno jednog od glasnijih zagovaratelja Twittera kao snažne, demokratske platforme koja ima snagu potaknuti društvene promjene, a kojega je potom, nakon više javnih slučajeva zlostavljanja, proglasio "moralno depopuliranim". Primjer je poslužio kao ilustracija zavodljivosti emancipacijskog potencijala mreže, a koji se - kao i u stvarnome svijetu - ruši kao kula od karata pri susretu sa realnim stanjem na terenu. Jednostavno, mreža može poslužiti i kao platforma za umrežavanje aktivista u medijski i informacijski dezorijentiranim društvima kao u slučaju nedavnih prosvjeda u Turskoj, ali i kao zlokobno "igralište" trollova koji pozivaju na linč, silovanje i ubojstvo u slučaju Stelle Creasy i Caroline Criado-Perez

Govoreći o statistici, jer ništa nas ne može prizvati stvarnosti kao dobri stari brojevi, stvari su daleko od idealnog, demokratičnog i inkluzivnog: od 645 milijuna registriranih korisnika Twittera njih 20 posto ne prati baš nikoga, 40 posto nikada nije "tvitalo", a 71 posto "tvitova" nikada nije bilo "retvitano". U tom smislu, Freedman je jasan: "Nepravde svijeta reproduciraju se i na društvenim mrežama". Korporativna dominacija tržištem, odnosno posvemašnja centraliziranost tržišta, vidljiva je i u podacima u području pretraživanja interneta: iako Microsoft ulaže nevjerojatne količine novaca u svoju tražilicu BING, Google i dalje ima pokrivenost od 67 posto samo u SAD-u (u Hrvatskoj čak 98 posto). Amazon u potpunosti dominira područjem internetske trgovine (SAD: 60 posto; UK: 80 posto). Pedeset posto svih aplikacija na Appleovom servisu iTunes proizvede samo 25 kompanija, dok neafirmirani pojednci i male tvrtke imaju zastupljenost od tek dva posto, a dvije trećine svih aplikacija su zapravo "zombiji", aplikacije koje, ako uopće, skida iznimno malen broj ljudi. Ako smo i mislili da su blogovi mjesta neposredne diseminacije informacija, istaknuo je Freedman upozoravajući na članak Jeffreyja Rosena iz New York Timesa, a potom i njegov nastavak, trebali bismo ponovno razmisliti jer ne postoji to što kakvim kreativnim algoritmom ne može biti zakopano duboko na 2345. stranici rezultata pretrage.

Freedmanov doprinos raspravi o medijskoj reformi, odnosno njegova iskustva iz Velike Britanije mogli smo čuti na panelu održanom sljedećeg dana. Freedman je vođa Koalicije za medijsku reformu oformljene nakon skandala oko prisluškivanja u koji je bio uključen ugašeni tabloid News of the World. "Medijska reforma mora biti agresivna. Ključno je uključiti se u medije kako bismo transformirali medije, odnosno moramo 'upoznati medije, biti mediji, promijeniti medije'. Niti jedna reforma neće naići na odobravanje u medijima, zato moramo biti pragmatični, govoriti razumljivim jezikom, jasnim podacima, ali moramo biti i radikalni. Ako javna televizija i dalje ne ispunjava svoju funkciju, možda nismo bili dovoljno radikalni u mobilizaciji ljudi", kaže Freedman. 

Milan Živković istaknuo je "da bismo sagradili bilo kakvo održiv medijski sustav koji neće ovisiti o tržištu niti o stranci na vlasti, potrebno je da se borimo za aktivnu medijsku politiku". 

Objavio/la vatroslav [at] kulturpunkt.hr 28.04.2014