Oštro i društveno osjetljivo | kulturpunkt

Vijesti Mediji

<

Oštro i društveno osjetljivo

Od osamdesetih godina prošlog stoljeća način proizvodnje novina pridonio je izbacivanju ilustracije iz tiskovina, no posljednjih godina jača interes i medija i čitatelja za tu formu.

Piše: Matija Mrakovčić

Lucija Mrzljak: Europski federalizam / Le Monde diplomatique, hrvatsko izdanje, listopad 2014.

"Karikatura, nekada iznimno popularna, posebno od sredine 19. stoljeća do Drugog svjetskog rata, a danas gotovo iskorijenjena iz novinskih izdanja, likovni je medij koji zapostavljen životari na marginama rijetkih internetskih portala. Karikatura je uvijek bila oštra, kritizirala sve vrste nepravde, bila je socijalno osjetljiva, borila se za politička i ljudska prava. Naravno, kao i svi mediji, bila je i zloupotrebljavana, bila je i sredstvo propagande u protivničkim/zločinačkim rukama, znala je potaknuti i na mržnju. Takve epizode ipak čine manji dio njezine burne povijesti", zapisao je sveučilišni profesor Frano Dulibić, autor knjige Povijest karikature u Hrvatskoj do 1940. godine u izdanju Leykam internationala (2009), u tekstu objavljenom u Zarezu prije gotovo godinu dana, a povodom brutalnog napada na redakciju satiričkog tjednika Charlie Hebdo.

Od osamdesetih godina dvadesetog stoljeća način proizvodnje novina i digitalizacija medija te pritisak da se svaki dio novine iskoristi kao oglasni prostor, pridonio je izbacivanju karikature iz tiskovina, piše Dulibić. No, posljednjih godina očito jača interes i medija i čitatelja za tu formu pa na stranicama, naprimjer, tjednika Novosti i mjesečnika Le Monde Diplomatique, ponovno susrećemo karikaturu i ilustraciju. Za Novosti crta Borivoj Dovniković Bordo, a u Le Mondeu se svaki mjesec predstavlja novi mladi ilustrator, po izboru kustosice Ivane Hanaček, poput naslovne fotografije/ilustracije koju potpisuje Lucija Mrzljak.

Sredinom lipnja 2014. u zagrebačkoj Galeriji SC postavljena je tako Umjetnost u mračnim vremenima, jedinstvena izložba 101 novinske karikature iz svih perspektiva na temu jugoslavenskih sukoba, objavljene u raznim publikacijama i novinama tiskanim u Bosni i Hercegovini, Hrvatskoj i Srbiji. Kreirali su ih renomirani karikaturisti i ilustratori s područja bivše Jugoslavije, među ostalim, Midhat Ajanović Ajan, Predrag Koraksić Corax, Jugoslav Vlahović, Mirko Ilić, Oton A. Reisinger, Dušan Petričić, Aleksandar Dimitrijević, Ivica Šegvić i Hasan Fazlić. Početkom rujna 2015. dosad najveća izložba nekadašnjeg Feralova ilustratora Alema Ćurina otvorena je u Šibeniku u sklopu festivala FALIŠ

U regionalnom kontekstu, 20. i 21. veljače u prostorijama novosadskog kulturnog centra CK13 održat će se radionica Angažovana novinska ilustracija. Radionicu će voditi članovi KURS-a Miloš Miletić i Mirjana Radovanović iz Beograda, a sudionici će realizirati ilustracije na teme koje će biti obrađivane u ožujskom broju srpskog izdanja mjesečnika Le Monde Diplomatique. Le Monde će najuspjelije radove i objaviti, a svi će radovi biti izloženi u prostorima suorganizatora radionice Francuskog instituta u Novom Sadu.

Pored praktičnog dijela izrade ilustracije, radionica će zahtjevati i zajedničku analizu i promišljanje tekstova, kako bi ilustracije na što bolji način odgovorile na zadate tekstove. Umjetnici, dizajneri, ilustratori, crtači, fotografi, ali i svi zainteresirani koji imaju određeno iskustvo u polju realizacije vizualnih rješenja, mogu se prijaviti na radionicu do srijede, 17. veljače.

Objavio/la matija [at] kulturpunkt.hr 12.02.2016

VEZANE VIJESTI

Umjetnost u mračnim vremenima

Izložba 101 novinske karikature o jugoslavenskim sukobima od 1990. do 2001. održat će se u predvorju Kina SC.

Večer stripa

Ovogodišnju sezonu Bookvice zatvara splitska legenda stripa Alem Ćurin koji je svoje tekstove obogaćene brojnim ulomcima iz stripova napokon ukoričio u knjizi Egostriper

O političkome na drugačiji način

Piše: Matija Mrakovčić

Hrvatsko izdanje Le Monde diplomatique prvi je projekt KopMedije, zadruge osnovane s ciljem pristupanja temama novinarstva i medija iz kritičke perspektive.