Poetika otpora | kulturpunkt

Vijesti Književnost

<

Poetika otpora

Za Algoritam je izašla knjiga putopisa novinara, kritičara i reportera Jerka Bakotina naslovljena Bratstva i ubojstva, gajđin.

Piše: Vatroslav Miloš

FOTO: Jerko Bakotin

"Došli smo sinoć, vlakom do Nauškija, odande starom i robusnom Ladom brkatog taksista do Kjahte, gradića na granici. Prelazak je trajao šest sati. Nekoliko vrsta policije, graničari FSB-a – Federaljnaja služba bezopasnosti, nasljednica KGB-a – carina, uvijek novi pretresi. Uljanovskij avtomobiljnyj zavod 452 je brutalno neudobno, ružno i jednostavno vozilo, istovremeno izuzetno pouzdano i izdržljivo. Stisneš gas i to je to... Nema potrebe za skretanjem. Jaruge, brda, šume, svejedno. Između Urala i Pacifika van gradova jedva postoji išta osim UAZ-ovih džipova i kombija. Putnici tu i tamo polome nešto, no zanemarimo li umjetnost, ta vozila savršena su metafora Rusije", ovako Jerko Bakotin započinje putopis iz Mongolije koja će se naći u knjizi Bratstva i ubojstva, gajđin

Ovaj novinar i reporter, ali i britak kritičar društvene stvarnosti, zanat je usporedno sa studijem komparativne književnosti i sociologije tesao u zagrebačkom dopisništvu Novog lista, što ga je i odvelo na prve novinarske zadatke u krizna, politički nestabilna i zanemarivana područja. Tako je, s Hrvojem Krešićem, danas reporterom RTL-a, za seriju tekstova iz Pojasa Gaze i s Bliskog istoka 2009. godine dobio godišnju nagradu Hrvatskog novinarskog društva za najbolji tekst u hrvatskom novinarstvu, a u međuvremenu preselio u Berlin, gdje pohađa specijalistički magisterij iz sociologije te piše za Novosti, Zarez, Treći program hrvatskog radija, Neues Deutschland te portale kulturpunkt.hr i lupiga.com

U nedavnom intervjuu, koji je dao Novom listu povodom izlaska knjige, Bakotin kaže: "Zanimaju me društvene patologije, politika, ideologije i klasni odnosi u društvu. Zanima me kako te silnice ulaze u intimne zone ljudi, oblikuju njihovo shvaćanje svijeta i njihove živote. Ipak, u Tokiju su me zanimali i pop-kultura, techno-partiji i seks-industrija. Ima tu svega - od spuštanja u rudnike Trepče kilometar ispod zemlje, preko krijumčarskih tunela između Gaze i Egipta i Hamasovih skupova, pa do ulan-batorskog noćnog života ili tamošnjih sirotišta, i elemenata avanturizma. Teško je inače do kraja objasniti što vas goni da dođete u situaciju da se na vas puca ili vas pokušaju premlatiti. Bitno je da avanturizam ne postane glavna motivacija".

Knjiga Bratstva i ubojstva, gajđin tako predstavlja seriju dubinskih analiza stanja na terenu, književnih reportaža iz Pojasa Gaze i Beiruta, Zapadne Sahare, Mongolije, Japana i s Kosova popraćenih sa šezdesetak fotografija koje se ne libe zagrebati ispod površine, u geopolitiku, u posljedice kolonijalizma. "Autorove književne reportaže – termin koji tek približno opisuje ove hibridne te međusobno žanrovski i poetički prilično različite tekstove – odlikuju se informativnošću i intencijom da pruže što širu skicu društveno-političkog konteksta problematiziranih prostora, no nipošto se ne iscrpljuju u faktografji ili šturoj političkoj analitici", piše u recenziji knjige Marko Pogačar i dodaje: "Jasna je, s jedne strane, također njihova namjera da se pozicioniraju unutar putopisne književnosti i preispitaju njezine kod nas trenutno dominantne matrice i modele, te odlučnost da se utvara 'novinarske objektivnosti' prokaže kao hegemon, ideološki konstrukt i u skladu s tim po političkim pitanjima zauzme jasan stav".  

Objavio/la vatroslav [at] kulturpunkt.hr 19.01.2016

VEZANE VIJESTI

Kriminaliziranje slobode govora

Piše: Martina Domladovac
U trideset zemalja svijeta održat će se javno čitanje poezije saudijskog pjesnika Ašrafa Fajada, osuđenog na smrt zbog odbacivanja Islama.

Povratak u prošlost

Piše: Vatroslav Miloš

Knjiga Gorana Ferčeca Priručnik za jučer sadrži trinaest eseja, a ovih dana izlazi u Frakturinoj nakladi.

Nadilaženje granica

Pripremila: Matija Mrakovčić
Objavljeno je nekoliko natječaja za novinare i istraživače koji žele dublje zaroniti u priču i poći putem kojim rijetko tko ide.