Pojedinac koji možda zna | kulturpunkt

Vijesti Vizualne umjetnosti

<

Pojedinac koji možda zna

Aleksandrija Ajduković koristi suptilne strategije razotkrivanja fenomena stvarnosti u kojima isprepleće modu, društvo, medije, sport i tržište.

Izložba Magija iz Orlanda u beogradskoj Uličnoj galeriji predstavlja retrospektivni pogled na prve postupke umjetnice koja je u ranoj fazi svog umjetničkog rada započela seriju fotografija ljudi s brendiranim kapama klubova američke NBA, kao što su Chicago Bulls, Orlando Magic, Portland Blazers, Houston Rockets. Snimljene 2002. u blizini Buvlje pijace na Novom Beogradu, fotografije bilježe kompleksan kulturološki fenomen prisutan na ulicama Beograda, koji datira još od devedesetih godina dvadesetog stoljeća. 

Ove fotografije nadilaze sportske uspjehe bivše Jugoslavije i nacionalna osjećanja u ratom razorenoj državi, na što svakako referiraju. Pervertirajući očekivano Aleksandrija Ajduković pristupa senzaciji iz nesenzacionalnog ugla dok "običnim" ljudima daje poseban medijski status, otvarajući pitanja ekspanzivnih globalnih tržišnih trendova, brendiranja, osvajanja javnog i privatnog prostora. Portreti ljudi s NBA kapama navode promatrača da zastane i promisli zakulisne igre funkcioniranja aktualnog "magijskog svijeta slika". Predstavljeni u Uličnoj galeriji, backstageu nekadašnje distribucije brendova svjetske filmske industrije, i sami djeluju filmično, otvoreno i pristupačno, jasno upućuju na dinamičnu poziciju fotografa i pozadinu odnosa koji su fotografije učinili mogućim.

Ajduković izlaže pogledu i filmsku McGuffinovsku strukturu koju prepoznaje unutar brenda, medija i suvremenih mitova. Podsjeća da McGuffin može biti bilo što ili ništa oko čega se gradi radnja, a u vezi je s pojavom suspensa, iskustvom napetosti promatrača koji je istovremeno superioran jer zna te nemoćan jer se ne može umiješati i promijeniti tijek događaja. Kontekst upisan u portrete ljudi s NBA kapama i u godinama koje su uslijedile bio je veoma intrigantan umjetnici, te je realizirala niz radova s namjerom da detektira i motivira promišljanje društvenih kretanja i trendova, kao i pozicije pojedinca koji možda (nešto) zna, ali, zaveden slikom, ne barata mehanizmima otpora. 

Aleksandrija Ajduković rođena je 1975. u Osijeku. Diplomirala je na Akademiji umetnosti BK u Beogradu, odsjek fotografije, u klasi Milana Aleksića. Od 2006. u statusu je samostalne umjetnice. Trostruka je finalistkinja nagrade Mangelos, dobitnica Henkel Art Award za mladog umjetnika 2005. i 45. Oktobarskog Salona. Trenutno je na doktorskom studiju na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu. Izložba Aleksandrije Ajduković bit će otvorena od 28. veljače do 14. ožujka.

Ulična galerija dio je šire inicijative iskorištavanja javnih prostora i njihovog korištenja za kulturne i umjetničke produkcije. Vodi ju udruga Mikro Art koja javni prostor rekonstruira (Ulična Galerija), revitalizira (Inex film) ili prenamjenjuje (Taktilna Galerija), a u svim je projektima umjetnost korištena i kao sredstvo i kao cilj. Osnovni su ciljevi organizacije izmještanje umjetnosti u javni prostor, stvaranje novih centara umjetnosti u okviru neiskorištenih gradskih potencijala te uključivanje umjetnosti u kreiranje društvenog sistema vrijednosti.

Izvor: Ulična galerija
Objavio/la matija [at] kulturpunkt.hr 26.02.2014