Povijest umjetnosti nije isplativa | kulturpunkt

Vijesti Znanost i obrazovanje

<

Povijest umjetnosti nije isplativa

Umjesto pripremane reforme kolegija, Velika Britanija zbog teškoća s provedbom ispita izbacuje višu razinu povijesti umjetnosti iz svojih škola.

Piše: Martina Domladovac

FOTO: Dustin Gaffke

Ispiti više razine (A-level) povijesti umjetnosti od 2018. godine neće se više provoditi u britanskim školama. AQA, institucija koja provodi ispite na nacionalnoj razini izvijestila je kako je zbog specifičnosti predmeta i usko specijaliziranih tema širokog spektra teško provesti sustav ocjenjivanja kao i angažirati dovoljno stručne ispitivače. Osim toga, ovog ljeta tek je 839 učenika polagalo spomenute ispite, što njihovo provođenje čini još skupljim. Ovo također znači nestajanje povijesti umjetnosti iz školskih kurikuluma. 

Razlog niskog broja pristupnika ispitu iz ovog predmeta vjerojatno ponajviše leži u tome što ga u svom programu nude uglavnom privatne škole. Tek je sedamnaest javnih škola kao dio kurikuluma imalo i povijest umjetnosti, no to ne znači da predmet kao takav nije popularan među učenicima jer neki učitelji javljaju kako je zainteresiranost često veća od broja djece koju mogu upisati. I dok povjesničari umjetnosti, profesori i opća kulturna javnost napadaju ovakvu odluku smatrajući da će imati drastične posljedice na razvoj umjetničkih praksi i kulture budućih generacija, ponovno je potegnuto pitanje pripadanja umjetnosti isključivo elitama. Istaknuto je kako je postojeći sustav ionako proizvodio dekorativnu kulturu koja pripada visokoj klasi i intelektualnim elitama te je stvarao narativ koji je sam sebi svrha.

Prije no što je viša razina povijesti umjetnosti odbačena, za predmet je pripreman novi silabus koji je dobio široku podršku struke i javnosti. Kreiran je kako bi se obraćao socijalno različitom i multikulturalnom društvu, a teme klase, rase, roda i seksualnosti učinio vidljivijim. Novi prijedlog više razine kolegija trebao je specifično podučavati kritičke vještine vizualne analize u vrijeme obilja informacija i spektakla medijske vizualne kulture, koje su mladima posebno potrebne zbog vizualne zasićenosti društvenih mreža. "Za puno djece u državnim školama koja možda nemaju mogućnosti putovati ili susresti se ne samo s umjetnošću nego i materijalnom kulturom, ovo je mogla biti prilika da se ta vrata otvore", piše u svojoj kritici Griselda Pollock, profesorica Sveučilišta u Leedsu. Također naglašava kako je povijest umjetnosti put prema širokom spektru kulturne djelatnosti, od muzeja, galerija i konzervacije do arhitekture i dizajna. Kritičari ovih promjena pitaju se i kako će one utjecati na razvoj kreativnih industrija, gospodarske grane koja zadnjih godina u Britaniji pokazuje najveći rast. 

Dužnosnici AQA-a naglašavaju kako ukidanje ispita nipošto nije povezano s važnošću povijesti umjetnosti u cjelini već isključivo uz evaluiranje znanja, jer predloženu pluralnost tema bilo bi previše teško ravnomjerno ispitati. Iako ovo neće izravno utjecati na studije povijesti umjetnosti u zemlji jer oni već duže vrijeme ne zahtijevaju rezultate više razine ispita, izbacivanje povijesti umjetnosti iz škola još će više marginalizirati ovo kulturno područje ionako dostupno samo određenoj populaciji, umjesto da se njegov utjecaj i dostupnost proširi i prilagodi potrebama svih skupina.

Objavio/la martina [at] kulturpunkt.hr 18.10.2016

VEZANE VIJESTI

Važno je nastaviti surađivati

Piše: Martina Domladovac
Osim ekonomske nestabilnosti, britanski izlazak iz Europske unije mogao bi imati ozbiljne posljedice i za kulturu i kulturne institucije.

Gore od ovog ne može

Piše: Matija Mrakovčić
Nedovoljan iz znanja, sramotno zalaganje i nepopravljivo vladanje te, slijedom toga, izricanje krajnje pedagoške mjere - isključenja - oneraspoložilo je mnoge saborske zastupnike.

Naši se učenici osjećaju dijelom kulturne scene

Razgovarala: Matija Mrakovčić
Filip Pintarić govori o specifičnostima obrazovanja u umjetnosti, kurikularnoj reformi, te drugačijem ustroju umjetničke škole u pogledu sudjelovanja učenika i školske hijerarhije.