Precizno ocrtani klasni antagonizmi | kulturpunkt

Najave Izložba

<

Precizno ocrtani klasni antagonizmi

Izložba Problem umjetnosti kolektiva: slučaj Zemlja donosi obilje arhivskih dokumenta i interpretacija neuralgičnih točaka jugoslavenskog društva kojim se bavi kolektiv Zemlja.

22.11.2018 - 15.01.2019 , Petrinja - galerija Krsto Hegedušić

OAZA (Roberta Bratović i Nina Bačun), obrada detalja sa slike U kuhinji, Ivan Generalić, 1940.

U Galeriji Krsto Hegedušić u Petrinji, 22. studenog u 19 sati  BLOK otvara izložbu Problem umjetnosti kolektiva: slučaj Zemlja.

"U veljači 2019. godine obilježavamo devedesetu godišnjicu osnutka Udruženja umjetnika Zemlja, angažiarnog udruženja slikara, kipara i arhitekata. Iako nas gotovo čitavo stoljeće dijeli od njihova kolektivnog djelovanja i traganja za odgovorom na pitanje što je to lijeva umjetnost, umjetnost stvarana kolektivno i namijenjena za kolektiv, pitanja koja su otvorili aktualna su i danas. Pritom nam nije do preslikavanja historijskog primjera na suvremenu situaciju poput recepta, već upravo do historizacije umjetničke prakse zemljaša. Stoga joj prilazimo secirajući širi društveno-politički kontekst Kraljevine Jugoslavije i međuratnog perioda: razdoblje intenzivnog širenja kapitalizma i opće privredne krize, zabrane radničkog organiziranja i progresivnog političkog djelovanja pod diktaturom dinastije Karađorđevića te vrijeme nadolazećeg fašizma. U galerijskom prostoru ono se "inscenira" obiljem arhivskih dokumenta i interpretacijama neuralgičnih točaka tadašnjeg jugoslavenskog društva - seljačkog i nacionalnog pitanja - koja se nedvosmisleno reflektiraju u umjetnosti Zemlje.

Problematiziranje umjetnosti kao autonomne djelatnosti najbolje se oslikava u zemljaškom odnosu prema proletarijatu, bilo da je riječ o umjetničkom (i političkom) radu na hrvatskom selu, u samostalnim sindikatima ili pak u predgrađima Zagreba, gdje se trbuhom za kruhom masovno doseljavaju nadničari i bezemljaši. Arhivske dokumente prate umjetnički radovi u cijelom spektru tehnika - od čipke i tempera na staklu do grafika i ulja na platnu - s motivima ucviljenih žena kojima se oduzima stoka, policijske represije nad seoskom sirotinjom i "kokošarima", teške seljačke svakodnevice, kao i bijede radničkih slamova. Nakon više desetljeća publici izlažemo i paradigmatsku sliku Krste Hegedušića s motivom neuspješne pobune "zelenog kadra" koji je, Krležnim riječima, djelovao "uludo" i bez "politički integralnih sila". Nismo zaobišle ni "žensku stranu" Zemlje: donosimo rijetko izlagani rad u čipki jedine punopravne članice Udruženja Branke Hegedušić, kao i reprezentaciju ženskog rada i eksploatacije - od reproduktivnog do teškog fizičkog rada na zemlji i u industriji. Međusobnu uvjetovanost sela i grada u vrijeme uvođenja kapitalističkih proizvodnih odnosa jasno izlažu plakati Stjepana Planića koje smo preuzeli iz sekcije "Selo" s V. izložbe Zemlje, kao i grafički listovi Marijana Detonija koji ilustriraju život i rad u blatnim zagrebačkim slamovima.

Zemljaši su tim radovima precizno ocrtavali klasne antagonizme koji su imanentni kapitalističkom društvu. Stoga je problem umjetnosti kolektiva – kako su zemljaši nazivali svoju praksu ističući opreku spram individualne pozicije buržujskog umjetnika koji zastupa klasne interese eksploatatora – danas jednako aktualan", stoji u najavi izložbe.

Izložba ostaje otvorena do 15. siječnja 2019.

Objavio/la martina [at] kulturpunkt.hr 15.11.2018