Prostori zajedničkog iskustva | kulturpunkt

Prostori zajedničkog iskustva

Ususret festivalu Drive in kultura o filmskim događanjima u fizičkom prostoru i distribucijskom kontekstu razgovarali smo s dvojcem iz produkcijske kuće SABMARINE. 

Razgovarala: Martina Kontošić

Marin Leo Janković i Sabrina Herak Smoković (Foto: Domagoj Kunić)

  • A
  • +
  • -

Od 14. do 16. svibnja na parkiralištu Hale V Tehničkog muzeja održat će se drugo izdanje Drive in kulture - filmskog, izvedbenog i glazbenog festivala koji se prati iz automobila. Organizator događanja produkcijska je kuća SABMARINE koja će u srpnju sudjelovati i u produkciji Tabor Film Festivala, 19. izdanja međunarodnog festivala kratkometražnog filma. S iskustvom u produkciji društveno angažiranih projekata (Dostojanstvo nema alternativu – Starost je dovoljno izazovna i bez nasilja, 6mm – ispovijest o boli i pobjedi, Od5Do95), programi navedenih događanja spajaju projekte nezavisne kulturne scene s inovativnim pristupom mainstream kulturi. 

O nadolazećim festivalima, pristupu produkciji filmskih događanja i promjenama distribucijskog konteksta razgovarali smo s osnivačkim dvojcem SABMARINE, Marinom Leom Jankovićem i Sabrinom Herak Smoković.

 

Uskoro kreću dva događanja u organizaciji vašeg produkcijskog tima, Drive in kultura i Tabor Film Festival. Kakva je veza uspostavljena između ova dva događanja?

Drive in kultura prošle je godine izvedena u svibnju kao prvo javno okupljanje nakon potpunog lockdowna. Izvedeni su prvi drive-in koncerti u Hrvatskoj, a pomogli smo i studentima Sveučilišta u Zagrebu s donacijom od 10.000 kuna. Danas je to putujući festival i nova distribucijska platforma koja širi domaću i europsku kinematografiju na netipičnu filmsku i festivalsku publiku, nudeći drugačije iskustvo konzumiranja sadržaja. Ove godine, izbor kratkometražnih filmova i najbolje iz recentne dugometražne kinematografije, osim u Zagreb uparkirat će se i u Pulu i Osijek. SABMARINE za cilj ima povezivanje na prvi pogled nespojivog, odgajanje publike te razvijanje novih formata i pristupa umjetnosti i sadržajima u kulturi. I upravo smo zato kratkometražni program povezali s Tabor Film Festivalom — najdugovječnijim međunarodni festivalom kratkometražnog filma u Hrvatskoj sa selekcijom najboljih kratkometražnih ostvarenja. Tako smo pobjedničkim domaćim i stranim filmovima omogućili da ih pogleda što više ljudi, pored klasične distribucije, i izvan našeg festivalskog doma, bajkovitog Dvora Veliki Tabor. Što će biti iduće godine ne znamo, ali znamo da ćemo ustrajati u tome da Drive in kulturu dovedemo u što više gradova u Hrvatskoj.

 

Drive in kultura u svom programu nudi uglavnom filmove nezavisne produkcije. Što vas je motiviralo na izbor uglavnom tzv. nekomercijalnih filmova?

Struka! Ipak smo mi kulturnjaci, diplomirani producenti na Akademiji dramske umjetnosti, i nekako nam je obaveza poticati domaću i europsku nezavisnu kinematografiju. A s druge strane, to i želimo. Šira javnost još nije u potpunosti prihvatila nezavisni film, a smatramo da je drive-in odličan format za privlačenje nove publike koja retro-romantične projekcije iz automobila neće propustiti. Upravo spoj komercijalnog američkog načina okupljanja i nezavisnog kulturnog sadržaja čine idealnu kombinaciju za razvoj i odgoj nove mlade publike. Svaku večer kroz program nas vode šarmantni voditelji u kabriju, a osim filmskog programa očekuje nas i najbolje iz svijeta glazbe. Drive in kultura, osim što je nova distribucijska platforma, doprinosi razvoju raznolikosti kulturnog života, angažira lokalnu zajednicu i mlade umjetnike, a dostupna je i rizičnijim društvenim skupinama.

Prva ovogodišnja postaje je Zagreb. Od 14. do 16. svibnja na parkiralištu Hala V iza zagrebačkog Tehničkog muzeja prikazat ćemo najbolje iz recentne kinematografije. Na programu su prvi hrvatski igrani film na temu pandemije, U šumi, redateljice Sare Grgurić, nagrađen Zlatnim kolicima na 18. ZFF-u. Dobitnik taborskog Grand Prixa, portugalski film Nevidljivi junak (Invisivel hero) redateljice Cristèle Alves Meira i taborski pobjednik u domaćoj konkurenciji, Arka autora Natka Stipaničeva.

Izbor dugometražnih filmova donosi sam vrh recentne hrvatske kinematografije. Prve večeri na programu je film Slučajna raskoš prozirnog vodenog rebusa Dalibora Barića, a domaći igrani filmovi u naredne dvije večeri stavljaju naglasak na jake ženske likove čije su životne priče smještene u konzervativni, patrijarhalni ambijent Dalmacije. Na rasporedu su tako zagrebačka pretpremijera filma Tereza37 u režiji Danila Šerbedžije i maestralnoj izvedbi glavne glumice Lane Barić koja potpisuje i scenarij, te Mare redateljice Andree Štake. Zabava nije potpuna ako ne uključuje glazbu. U petak pjeva Ida Prester, subota je dan za Jana Kinčla, a nedjelja je rezervirana za Jogardea (Pepija). Više o programu pronađite na linku

 

Drive in kultura osmišljena je kao odgovor na izazove pandemijske situacije. S druge strane, kino dvorane sve vidljiviju konkurenciju imaju u VOD platformama i streaming servisima. Kako kao producenti gledate na sve očitije promjene distribucijskog konteksta?

Podržavamo sve oblike novih medija, VOD-a i streaming servisa, no ipak svi zajedno moramo biti pažljivi da nas „oni veliki ne bi pojeli“ i nepovratno promijenili tradiciju i atmosferu zajedničkog iskustva konzumiranja sadržaja. Već sada bilježimo pad broja gledatelja u kinima i kazalištima neovisno o smanjenim kapacitetima uslijed mjera. Pandemija je promijenila sve, a na nama je da uz pomoć kulturnih politika nastavimo kreirati doživljaje i iskustva kako bi nekim budućim generacijama ostalo nešto „starog“ svijeta. Možda ćemo upravo s Drive in kulturom uspjeti održavati navike gledatelja. Teško je, ali trudimo se.

 

Uslijed spomenutih promjena, ali i nastavka izazovnog perioda, koliko ste prilagodili pristup organizacije ovogodišnjeg Tabor Film Festivala?

Ovogodišnje 19. festivalsko izdanje održat će se od 8. do 11. srpnja, a planiramo ga baš onako kako je održavan i svake godine – u starom normalnom obliku. Iz principa se nismo pripremali za online izdanje, jer se festivalska i event industrija mora nastaviti u fizičkoj stvarnosti. Svjesni smo da se u toku planiranja mogu desiti svakakve neplanirane situacije, ali spremni smo na sve. S druge strane, smatramo da bi pretjerana konzumacija online sadržaja mogla otuđiti društvo jer kultura ipak nastaje u međuprostoru nekog zajedničkog iskustva. Umjetnost dostiže višu vrijednost kada se o njoj raspravlja te kada postaje podloga socijalnoj interakciji, a ne isključivo nešto što se guta u samoći. Iz tog razloga računamo na to da ćemo se uskoro svi sastati u magičnom dvorcu, koji već više od pola tisućljeća pruža jedan od najljepših prizora u Hrvatskom zagorju, zajedno gledati filmove, slušati glazbu i družiti se u živo.

Objavio/la martina.kontosic [at] kulturpunkt.hr 09.05.2021

VEZANE VIJESTI

Uzlet kratkog metra

Piše: Nika Petković
Osmi Maraton kratkometražnih filmova podsjetio je na bogatu i kvalitetnu produkciju, ali i na važnost jačanja programa zahvaljujući kojima kratki filmovi dobivaju sve ravnopravniji tretman.

Kinokultura u tragovima

Piše: Tatjana Tomić
Razvijena pulska nezavisna kino scena, aktivistička i dokumentarna, ne nadomješta mjesto koje u drugim urbanim sredinama zauzimaju art kina, kinoklubovi i kinoteke.

Dokumentarizam bez zadrške

Piše: Hana Sirovica
Ovogodišnje izdanje Liburnia Film Festivala uključuje velik broj studentskih i kinoklupskih produkcija, kao i filmove nastale u neformalnim programima filmskog obrazovanja.