Psihodelične pokretne slike | kulturpunkt

Najave Program

<

Psihodelične pokretne slike

U Splitu se prikazuju eksperimentalni filmovi koji ukazuju na otvorenost jugoslavenskog socijalizma prema popularnoj kulturi kapitalističkog Zapada.

09.09.2014 - 20.09.2014 , Split - Galerija umjetnina

Marjan Ciglič, OU, 1969 -70.

Uz uvid u stalni postav i retrospektivnu izložbu Miroslava Kraljevića, posjetitelji Galerije umjetnina mogu pogledati 75 minuta dugačak program Tune In Screening: Psihodelične pokretne slike iz socijalističke Jugoslavije, 1966 - 1976. Program je to posvećen eksperimentalnoj filmskoj produkciji nastaloj u Jugoslaviji od sredine 60-ih do sredine 70-ih godina, nadahnuta rock glazbom sa Zapada. Program pokazuje otvorenost i permisivnosti jugoslavenskog socijalizma prema uključivanju popularne kulture kapitalističkog Zapada, njen duboki utjecaj na lokalno društvo i umjetnosti te, pogotovo, javnu vidljivost suvremenog psihodeličnog životnog stila i popularne kulture.

Prva polovica šezdesetih bila je obilježena najvećim BDP-om u povijesti i otvaranjem državnih granica za putovanja i rad u inozemstvu. No, prema kraju desetljeća, otpočinje gospodarski pad, a monolitno ustrojstvo države iskazuje prve pukotine koje će se produbljivati tijekom 70-ih godina. Dok je s jedne strane, državni aparat podržavao neke od najradikalnijih i međunarodno priznatih umjetničkih manifestacija epohe, poput pokreta Nove tendencije (1961 – 1973.), GEFF - Žanr Eksperimental Film Festivala (1963 - 1970.) i Muzičkog biennala (od 1961.) u Zagrebu ili BITEF-a, Međunarodnog kazališnog festivala (od 1967.) u Beogradu, istovremeno je snažnu represiju iskazivao gušenjem demonstracija, zatvaranjem političkih protivnika i kulturnih djelatnika, zabranom filmova i časopisa, kao i političkih pokreta koji su poput Hrvatskog proljeća nastojali u zemlju uvesti zapadnjački oblik demokracije. Kombinacija ovih suprotstavljenih politika bila je okvir jednog od kulturno najvitalnijih i najuzbudljivijih društava epohe, uključujući i osebujne izume kao što su samoupravni socijalizam i Pokret nesvrstanih, koji su Jugoslaviji priskrbili status globalnog fenomena.

Promjene u socijalističkom društvu Jugoslavije 1966 - 1976. poklopile su se i bile su usko isprepletene s kompleksnim političkim i društvenim promjenama, te transformativnim pokretima koji su se događali diljem svijeta. Pojmovi kontrakulture i socijalne (r)evolucije, u lokalnom su kontekstu bili korišteni za promicanje specifičnih ciljeva omekšavanje socijalističke vlasti, povećanje građanskih sloboda, ostvarivanje višeg životnog standarda i veće raznovrsnosti u svakodnevnom životu i pratećoj pop kulturi. U procesu je nastala snažna umjetnost.

U sklopu programa bit će prikazani sljedeći filmovi: Vladimir Petek, Vrijeme (8 mm, c/b film, 4’, 1966.); Naško Križnar, 19th Nervous Breakdown (8 mm, c/b film, 4’03’’, 1966.); Ante Verzotti, Fluorescences (super 8mm, 4’2’’, 1967.); Ivan Martinac, Focus (35 mm, c/b, 7’12’’, 1967.); Marjan Ciglić, Fulia Quanso (8 mm, boja, 5’39’’,1967.) i OU (8 mm, boja, 3’25’’, 1969/70.); Miroslav Mikuljan, Seisana (8 mm, 16mm, c/b, 4’53’’, 1970.); Slobodan Šijan, Kosta Bunuševac u filmu o samom sebi (8 mm, boja, 15’, 1970.); Petar Trinajstić, O ribice, moja mala ribice (8mm, boja, 3’33’’, 1973.); Ljubomir Šimunić, Gerdy, The Wicked Witch (8 mm, boja, 14’, 1973. – 1976.). Svi filmovi prebačeni su na DVD medij. 

Program je premijerno predstavljen u Galeriji Stefan Stoyanov u New Yorku. Village Voice proglasio ga je jednom od pet najboljih izložbi u New Yorku u 2011. godini. Kustos je Branko Franceschi

Program će se moći pogledati u Galeriji umjetnina u Splitu od 9. do 20. rujna

Objavio/la tomislav [at] kulturpunkt.hr 08.09.2014