Put u srce hrvatskog kazališta | kulturpunkt

Vijesti Arhitektura i urbanizam

<

Put u srce hrvatskog kazališta

Od veljače 2011. kreće nova serija Eurokaz Saloona, večernjih otvorenih susreta posvećenih problemima i fenomenima domaćih izvedbenih umjetnosti.

Eurokaz Saloon od početka je zamišljen kao otvoreni poziv na razgovor u trenutku kad hrvatsko glumište i sve njegove frakcije, pa i one koje bi se na takvu kvalifikaciju uvrijedile, nemaju priliku pogledati si međusobno u oči te pokušati pritom i razgovarati. Razgovara se, ali samo s istomišljenicima, onima koji su to trenutno slijedom klijentelističkih datosti ili pak onima koji su to zauvijek i bez obzira na sve. Razgovara se i izvan šanka i separea, hodnika Akademije ili gradskih kazališta, podruma HNK i "kafane" &TD-a... ali nikad glasno. Pokoja žučljiva prepiska, onoliko koliko to mediji dopuste, ponekad i naruši taj mir hrvatskog glumišta u suživotu s hrvatskom zbiljom, ali to je rijetkost koja potvrđuje pravilo, pravilo zacementiranog stanja.

Eurokaz Saloon u svojoj će novoj mjesečnoj reakciji pokušati, nimalo prometejski i nimalo "hrvatskoglumišno", toj salvi neizrečenog dodati "slavu" pojavnosti. Medijska prezentacija uvijek istog - od najavnog intervjua s autorima pojedinog projekta do ovakve ili onakve kritičke recepcije, začinjene činjenicama koje s činom kazališnog stvaranja ne bi trebale imati nikakve veze - dobit će tako svoj već u startu nevelik i neprincipijelan kontraton. Razinom razgovora možda, njegovom duljinom svakako.

Činjenica da nastaje u podrumu već definira Eurokaz Saloon kao mjesto u koje se teško ulazi, ali iz kojeg se još teže izlazi. Zato je poziv na sudjelovanje upućen svima koji se ne boje svoga rada, svoje prisutnosti i sebe samih. U okvirima hrvatskog glumišta i u krugovima na koje se ono širi.

Teme Eurokaz Saloona otrcane su, islužene i jalove, baš kao i velika većina onoga što hrvatsko glumište proizvodi. S druge strane, one su ujedno i izvanjske točke našeg kazališnog života i njegove redovne dinamike - slijeda repertoarnih uobičajenosti i prakse mijenjanja šminke na licu koje uvijek ostaje isto i tako opstaje do časne smrti i nečasnog statusa, ili obrnuto. Trenutno su planirane teme: "Od čega živi izvedbenost?", "Novo, inovativno ili drukčije", "Tko izvozi hrvatsko kazalište?", "Red, poredak, talent", "Prisutnosti – odsutnosti" i sam Eurokaz, povodom svoje obljetnice.

Slijedom želje da Eurokaz Saloon reagira na kronične kao i na aktualne probleme domaćih izvedbenih umjetnosti, prva sesija bavit će se upravo gorućom temom – očekivanim ali ipak   skandaloznim kulturnim proračunom za 2011. godinu. Nakon prošlogodišnjih događanja, pokušaja naknadnog smanjivanja već odobrenih sredstava i prosvjednih akcija nezavisne scene, i relativnog mira koji je uslijedio, konačno su, i to u veljači, objavljeni rezultati rada povjerenstava, stručnih tijela i računovođa koji sjede iza zatvorenih vrata institucija. Proračun je takav da ima okus onog jela koje se servira hladno, što znači da velika većina nezavisne kulture može ili zatvoriti svoja vrata, baš poput institucija i tijela državne uprave zaduženih za kulturu, ili pak u hibernaciji dočekati neku sretniju budućnost. O svemu tome, ne u formi "uobičajene" jadikovke nego kao nešto konkretniji polilog zainteresiranih – od pripadnika nezavisne scene preko voditelja javnih ustanova do predstavnika tijela koja o svemu odlučuju – razgovarat će se na prvoj ovogodišnjoj sesiji pod naslovom "Od čega živi izvedbenost?".  Ona će se održati u ponedjeljak 28. veljače 2011. s početkom u 20 sati, u prostorima Eurokaza, Dežmanov prolaz 3.

"Novo, inovativno ili drukčije" bit će razgovor o kazalištu kakvo znamo i kakvo bismo voljeli znati; o pomaku koji je, treba vjerovati, uvijek moguće proizvesti i „već viđenom“ koje uvijek gledamo. Pokušat će odgovoriti na pitanje, nakon što je "novo kazalište" postala sintagma koja bi se u svakoj dinamičnijoj sredini već potrošila, treba li je (p)ostaviti kao stilsku odrednicu, pisati s velikim početnim slovom, smjestiti u nepostojeće domaće pojmovnike teatra i pobrojati njezine učinke. Ili je, ipak, treba ostaviti da živi kao mogućnost dostignuća prakse nešto drukčije od uobičajenih, ali da joj se pridoda određena doza srednjostrujaškog statusa, kako bi izlaskom iz okvira nezavisnog ili navodno manje zavisnog sektora postala svakodnevna, ili barem nešto učestalija, činjenica i redovite kazališne proizvodnje. Također, razgovor o novom treba biti i razgovor o inovaciji, pojma koji domaća teatrologija i praksa ne rabe često, ali koji bi možda mogao otvoriti razlikovno polje između stilske odrednice i konkretnijeg tehničkog/poetičkog proboja.

Tema "Tko izvozi hrvatsko kazalište?" govori sama za sebe u formi pitanja na koje nema sustavnog odgovora. Kako u onim rijetkim situacijama kad domaće kazalište zaista gostuje nerijetko dolazi do mistifikacije procesa, drugi ovogodišnji Eurokaz Saloon potrudit će se otkriti u kojoj mjeri su odlasci domaćih produkcija na put rezultat dogovorene suradnje, osobnih kontakata, festivalskih usporedbi domaće i inozemne produkcije, rada kazališnih kuća ili tijela kulturne politike na gradskoj i državnoj razini.

"Red, poredak, talent" svojevrsni je nastavak tribine održane u sklopu jednog od i ne tako davnih izdanja Eurokaza, s nazivom koji parafrazira tadašnji. Ovoga puta bavit ćemo se radom institucija, kako obrazovnih tako i produkcijskih, mogućnostima prolaska kroz prve i prelaska u druge uz što manje osobnih žrtava, štete i kompromisa, popisom i opisom već prokušanih načina zaobilaženja i nadilaženja istih te posljedicama takvih meandriranja na umjetnički proizvod.  

Hrvatska je tradicionalna izvoznica gastarbajtera, pa ni umjetnici, u specifičnom slučaju i kazalištarci, nisu iznimka. Razgovor na temu "Prisutnosti – odsutnosti" zato će se pozabaviti upravo kvalitetom koju donosi, ali koju iz matične sredine konkretno i odnosi, svako (samo)izuzeće pojedinca - privremeno, povremeno ili trajno. I, s druge strane, svime onime što ustrajni ostanak nudi i (od)uzima.

Posljednji ovosezonski Eurokaz Saloon bit će i svojevrsna rekapitulacija samog Eurokaza. Radna proslava 25. obljetnice bit će razgovor o učincima, postignućima, pogreškama i zastranjenjima Festivala novog kazališta.     

Eurokaz Saloon zadržava pravo izmjene programa, i tema, ovisno o aktualnim događajima. Poziv upućen svima ionako podrazumijeva i određenu odgovornost prema onome što se vidi  kad se iziđe iz podruma. Takav pogled hrvatskom glumištu, uvijek ponovno, dobro dođe - piše Igor Ružić

Izvor: Eurokaz

Objavio/la vatroslav [at] kulturpunkt.hr 21.02.2011