Rasparati površinu i otkriti tragove | kulturpunkt

Najave Izložba

<

Rasparati površinu i otkriti tragove

Biseri revolucije svojevrsna je mini retrospektiva Sanje Iveković koja je nastajala i razvijala se tijekom posljednje dvije godine.

02.09.2016 - 10.10.2016 , Pula - MMC Luka
  • A
  • +
  • -

Od inicijalne zamisli po svemu ograničene na prednji prostor Galerije Luka, razvio se uzbudljiv projekt koji zauzima sva tri galerijska prostora u Istarskoj 30 i koji obuhvaća radove Sanje Iveković u rasponu od 1974. do 2010. godine. Izložba objedinjuje povijesno značajnu grupu jednokanalnih video radova  uključujući između ostalog  Slatko nasilje (1974) i Gledanje (1974), Osobne rezove (1982) i Svjetionik (1987-2001), instalaciju Nada Dimić File (2000) i Rohrbach Living Memorial (2005), te seriju konceptualnih fotomontaža GENXX (1997–1998) i Nevidljive žene Solidarnosti (2009). Rad Ona prava.Biseri revolucije premijerno će biti prikazan hrvatskoj publici, kao i Nevidljive žene Solidarnosti (6 od 5 milijuna), a također po prvi puta će na ovim prostorima biti moguće doživjeti rad Rochbach Living Memorial. 

Izložba će biti otvorena u petak, 2. rujna, u 20 sati.

Kako ističe autorica Vesna Vuković, "Sanja Iveković od svojih prvih radova, iz ranih 1970-ih, propituje i provocira dihotomiju javnog i privatnog (koncepti koji još od antičke Grčke vezuju privatno uz nužnost, i – ne treba naglasiti – prostor koji nastanjuju žene, djeca i robovi, a javno kao sferu koja počinje upravo tamo gdje svaka nužnost prestaje i u kojoj građani raspravljaju o stvarima mimo i s onu stranu pukog života, stvarima lišenima osobnih ili privatnih interesa), i sve svoje radove konstruira na razvalinama ovog mita.

(..) Obrat koji u formatu Sanjinih radova nastupa nakon sredine 1990-ih, vremena kad ona sve više istupa u javni prostor (onako kako se on konvencionalno shvaća, dakle kao demokratska, postojana sfera u kojoj građani ravnopravno sudjeluju u racionalnoj diskusiji, kao sfera opće inkluzivnosti i dostupnosti), čini se odlučujućim za njezinu umjetničku proceduru. Važnost ovog obrata ne leži u činjenici da se njezin rad tada «premješta» u javnu sferu, nego u činjenici da se njezini radovi od tada bave jugoslavenskom antifašističkom poviješću koja je u konstrukciji novog nacionalnog identiteta potisnuta poput traume, protjerana iz javnog diskursa, javnog prostora, školskih udžbenika... sve u nacionalnoj euforiji u kojoj je povijest počela iznova. Upravo ovu protjeranu prošlost, potisnute političke borbe, Sanja Iveković uporno izlaže: "GEN XX je uistinu ‘site-specific’ javni događaj (Hrvatska, kasne 1990-te), no on je i ‘time-specific’ pokušaj da se razotkriju procesi koji su se dogodili u svim drugim postkomunističkim ‘demokracijama’ koje su bez iznimke težile brisanju svake moguće veze s prošlošću.

Analize bi se mogle nastaviti i proširiti na čitav opus Sanje Iveković posvećen temama roda, identiteta i memorije u kojem se one umjetničkom procedurom «osobnih rezova» dekonstruiraju i nanovo montiraju, sve kako bi se p(r)okazala njihova društvena uvjetovanost. U svim radovima Sanje Iveković te tri velike teme isprepletene su i prokazane kao potpornji istog mita o tobože neutralnoj javnoj sferi. "Rezovi" ove umjetnice rasparali su površinu i razotkrili tragove isključivanja koji zamućuju harmoničnu sliku javnog prostora". 

U okviru izložbe najavljen je susret i razgovor s umjetnicom u četvrtak, 6. listopada, u 12 sati te promocija kataloga isti dan u 20 sati. Tekst za katalog napisala je povjesničarka umjetnosti Vesna Vuković, a dizajn kataloga i plakata potpisuje Rafela Dražić.

Kustosice su Sanja Iveković i Dorina Vlakančić, a izložba je otvorena do 10. listopada.

Objavio/la matija [at] kulturpunkt.hr 29.08.2016