Refleksije novca u umjetničkim procesima | kulturpunkt

Vijesti Teorija

<

Refleksije novca u umjetničkim procesima

Kao završni događaj tematskog ciklusa Mikropolitika, BLOK i Centar za dramsku umjetnost organiziraju seminar Umjetnost i novac

  • A
  • +
  • -

U subotu 20. travnja s početkom u 11 sati u zagrebačkoj Galeriji Miroslav Kraljević bit će održan cjelodnevni seminar na temu umjetnosti i novca. Seminar Umjetnost i novac završni je dio istoimenog tematskog ciklusa u okviru programa Mikropolitike koji u različitim formatima (radionice, predavanja, projekcije, diskusije) istražuje (ne)mogućnosti umjetničke artikulacije društvene funkcije novca. "Polazeći od tvrdnje da novac nije zatvoren sustav, već da igra važnu funkciju u strukturiranju različitih društava u različitim kulturnim kontekstima i historijskim uvjetima, odlučili smo prići mu s onu stranu ekonomskih razmatranja, istražiti ovu kompleksnu i politički nabijenu temu na podlozi umjetnosti", ističu iz Lokalne baze za osvježavanje kulture BLOK i Centra za dramsku umjetnost u čijoj će organizaciji seminar biti održan.  

Završni seminar okuplja istraživanja koja će biti okupljena i objavljena u tematskom broju časopsa za izvedbene umjetnosti Frakcija. Nakon tematskog broja Umjetnički rad u doba štednje koji je pokušao artikulirati početne korake materijalističke analize kroz pitanja političkog stanja i ekonomske logike javnih financija određenih tzv. mjerama štednje, konstituiranja autonomnog polja umjetnosti iz perspektive uspostave tržišta najamnog rada, političke funkcije kulture, odnosa između kulturnih politika i politika visokog obrazovanja i mehanizama funkcioniranja medijskog polja, umjetničkog tretiranja političko-ekonomskih uvjeta reprodukcija i logike umjetničke radne samoorganizacije i metoda proizvodnje, novi broj pod nazivom, još uvijek radnim, Umjetnost i novac može se gledati kao svojevrsni nastavak. "Nastaviti za nas znači kroz close reading odabranih umjetničkih radova/praksi/pozicija pokušati iščitati kako se ovaj sloj kapitalističke stvarnosti, novac, reflektira u umjetničkim procesima i narativima. Zanima nas novac kao artefakt, kao objekt, ali i kao apstrakcija". 

Kako se umjetnost hvata u koštac s (ne)mogućnošću reprezentacije novca, budući da je novac odnos, i da li je budući nematerijalan ujedno i nereprezentabilan? Kako u umjetničkom polju, u kojem se radi o posebnoj vrsti robe, funkcioniraju procesi stvaranja vrijednosti? Kako se politička suverenost ekonomije novca (financijalizacija) odražava u umjetničkom jeziku? Što dematerijalizacija reprodukcije kapitala znači u području umjetnosti, posebno na podlozi ideje konceptualne umjetnosti da se nešto efemerno, nepostojano, kratkoročno može oduprijeti ovisnosti o reprodukcijskim uvjetima?, pitanja su kojima će se ovaj seminar baviti.  

Seminar okuplja istraživanja u nastajanju, od kojih se neka prvi put javno predstavljaju, pa prije svega predstavlja točku susreta istraživačkih bilješki u kojem sudionice i sudionici, zajedno sa zainteresiranom publikom, otvaraju zajedničku refleksiju. U Galeriji Miroslav kraljević izlagat će Annie Dorsen, Fokus grupa (Iva Kovač & Elvis Krstulović), Andrew Haydon, Marko Kostanić i Jelena Vesić.

Program će otvoriti izlaganje Umjetnost i novac: od epistemologije do politike glavnog urednika časopisa Frakcija Marka Kostanića. Izlaganje će se fokusirati na jednostavno, ali presudno pitanje – zašto nam je umjetnost potrebna da shvatimo društvenu funkciju novca? Postoje li umjetnički mehanizmi, postupci ili instrumenti koji imaju privilegirani epistemološki pristup pitanju novca? I ako da, pretpostavljaju li oni manjkavost ekonomskih i socioloških analiza koje pritom kompenziraju ili služe kao suplementarno epistemološko oruđe? Ili služe kao vizualno pomagalo, kao ornamentika ili kao mistifikacija? Izlagač će kroz nekoliko primjera iz umjetničke prakse artikulirati političke implikacije ishodišno postavljenog pitanja.

Nezavisna kustosica iz Beograda Jelena Vesić u svom će se izlaganju naslova 'Administracija estetike' ili podzemni tokovi ugovaranja umetničkog posla između ljubavi i novca, između novca i ljubavi baviti ideologijama 'administracije estetike' stavljajući u fokus nezvanične i paralegalne oblike dogovora o radu (proizvodnji sadržaja) kao dominantne forme ugovaranja isporuke ili participacije u kulturnim sadržajima. 

Niz će nastaviti umjetnica Annie Dorsen koja radi u različitim područjima, od kazališta preko plesa, filma sve do, od 2010. godine, digitalnog performansa. Koautorica je mjuzikla Passing Strange, koji je ujedno i režirala na Broadwayu 2008. godine. U svom izlaganju Dorsen će se fokusirati na neka praktična pitanja proizašla iz njezinih iskustava rada u komercijalnom kazališnom sektoru, kao što je ono do koje mjere imperativ prodaje izvedbe što je moguće većem broju ljudi utječe na njezinu proizvodnju (do najmanjih detalja), kako utječe na njezinu strukturu, njezinu formu, njezin fokus, i koje su specifičnosti takve kazališne mašinerije. Izložit će close-reading radnog procesa i stvaranja vrijednosti u brodvejskom tipu produkcije. 

Nezavisni kazališni kritičar Andrew Haydon izložit će kronološki prikaz odabranih kazališnih predstava s britanskih pozornica između 2009. i 2013. s namjerom da se pokaže promjena u strategijama reprezentacije novca na pozornici. "Na početku 'kreditnog škripca’ – koji se potom pretvorio u 'financijsku krizu', pa u 'recesiju', koja se pak pretvorila u 'globalnu financijsku krizu, dvostruku recesiju i krizu euro-zone' – reprezentacija 'novca' uglavnom se vezala uz dramsko pismo, predstave koje su ili nastale prilagodbom klasičnih dramskih tekstova, faktualnih situacija, ili osobnih svjedočanstava o prirodi krize (ili ranije, sličnih kriza, skandala, slomova itd). Kako se slom dalje pretvorio u katastrofu, tako je i reprezentacija novca postajala sve opipljivija, fizičkija i nasilnija, kulminirajući u pozivima publici da uništi vlastiti novac na pozornici ili promatranju kako izvođači gomilaju i razbacuju sitan novac u vrijednosti od 10 000 funti po pozornici, zabave radi. Ponudit ću nekoliko ideja o tome što bi to moglo značiti, i gdje bi britansko kazalište moglo ići ukoliko se želi boriti protiv kulturnih/financijskih uvjeta i predstaviti drugačije budućnosti", stoji u najavi njegovog predavanja. 

Na kraju seminara predstavit će se Fokus grupa, to jest umjetnici Iva Kovač i Elvis Krstulović koji kroz svoje djelovanje propituju ideje političkog i subjektivnog u kulturnoj i umjetničkoj produkciji. U skladu s materijalističkim razumijevanjem umjetničke prakse Kovač i Krstulović istražuju pravne, ekonomske i društvene posljedice umjetničke proizvodnje te metode kojima politika prisvaja i instrumentalizira emocije. Istražujući umjetnost kao područje ljudskog rada i političkog djelovanja, Fokus grupa kroz višegodišnja istraživanja bilježi povijest umjetnosti XX. i XXI. stoljeća kao povijest promjena društvenih i ekonomskih odnosa djelatnika u kulturi i umjetnika. Njihovo istraživanje uključuje kanonizirane akcije, primjerice Artist Worker Coalition, preko pokušaja pravnog reguliranja umjetničkog sistema na primjerima Setha Siegelauba, Daniela Burena, Sanje Iveković, Dalibora Martinisa i drugih, kao i teže dostupnih informacija o "lokalnim" događajima vezanim uz grupu Zemlja i hrvatsku naivu. U sklopu seminara predstavit će segmente istraživanja uz pojedine studije slučaja. 

BLOK / CDU / KP / Foto: S postava 11. istanbulskog bijenala, 2009, Yüksel Arslan: iz serije Kapital (1973-1974)

Objavio/la petra [at] kulturpunkt.hr 17.04.2013