San kao politički čin | kulturpunkt

Vijesti Vizualne umjetnosti

<

San kao politički čin

Makedonski umjetnik Filip Jovanovski izlaže nekoliko autorskih projekata koji tretiraju pojam slobode u različitim društvenim i političkim kontekstima.

Filip Jovanonski, Sloboda voli narod, Prima Center Berlin

  • A
  • +
  • -

Izložba Filipa Jovanovskog pod nazivom Snaga spartakista ili moć ljubavi?!, nastala je u suradnji s ljevičarskim udruženjem Solidarnost i visokokvalificiranim radnicima, sudionicima državnog projekta Skoplje 2014 koji je izazvao kontroverzne reakcije u javnosti, a temeljen je na ideji antikvizacije makedonske prijestolnice.

Izložba u Muzeju grada Skoplja sastoji se od instalacije Sloboda vodi narod! (predstavljena u Prima centru u Berlinu u listopadu 2011. godine), Tri laka komada, prijedlog za operu u tri čina (Centar za kulturu u Bitolju, prosinac 2012.), te rad I’m a romantic. I claim there’s no real revolution without free love, inspiriran filmom WR Misterije organizma Dušana Makavejeva (akcija u javnom prostoru u okviru projekta Utopije – distopije kolektiva Kooperacija, travanj 2013).

Jovanovski izložbom zaokružuje dvogodišnju suradnju s VKV radnicima projekta Skoplje 2014, a kao posebna cjelina predstavljen je rad realiziran s članovima ljevičarske organizacije Solidarnost. "Kako to da se VKV radnici za električarske poslove zanimaju za proces produkcije umjetnosti? Zar nisu to amateri čije je mjesto u institucionalnom galerijskom prostoru najmanje?", neka su od pitanja koja postavlja Jovanovski, predlažući kao odgovor tekst Radikalan amaterizam sociologa i teoretičara kulture Alda Milohniča iz Ljubljane, objavljen u okviru projekta kolektivnog samoobrazovanja u umjetnosti i kulturi Raškolovano znanje Teorije koja hoda (TkH) iz Beograda i skopskog Kontrapunkta.

U slučaju sve tri cjeline, umjetnici "amateri", radnici "amateri" i aktivisti "amateri" postaju objekt, predmet velike slike dominantnih pozicija moći, odnosno paradigma u procesu definiranja građanskih sloboda u aktualnom neoliberalnom sistemu. "Zar njihove ideje zavise samo od njihove materijalne situacije? Ili je, pak, obrnuto?", pita Jovanovski dodajući da "amaterizam" dozvoljava radnicima da sanjaju i vide svoj san kao krajnji politički čin. 

Filip Jovanovski (1979), vizualni umjetnik i građanski aktivist, diplomirao je 2010. na Arhitektonskom fakultetu u Skoplju, a magistrirao 2012. na Fakultetu likovnih umjetnosti, na odsjeku za slikarstvo. Sudjelovao je u nizu grupnih izložbi. U svom radu Jovanovski istražuje granice između različitih medija i njihove interdisciplinarne veze (teatar, video, film i prostorne instalacije). Od 2007. umjetnički je direktor festivala AKTO u Bitolju, kao i član i jedan od osnivača inicijative Kooperacija (2012) za nove likovne tendencije u suvremenoj kulturi, aktivističke organizacije Ploštad Sloboda (2010), kao i asocijacije nezavisne kulturne scene Jadro (2012) i građanske inicijative GO sakam GTC (2013). 

Izložba je otvorena od 11. do 25. travnja.

M.M. / seecult.org

Objavio/la matija [at] kulturpunkt.hr 11.04.2014