Šetnja od budućnosti do prošlosti filmske avangarde | kulturpunkt

Vijesti Film

<

Šetnja od budućnosti do prošlosti filmske avangarde

Osmi 25 FPS donosi kremu eksperimentalne i inovativne filmske produkcije

25 FPS se u sedam dosadašnjih godina postojanja pomno biranim programima uspio upisati u sam vrh najvažnijih europskih festivala specijaliziranih za smjele i odvažne radove koji šire naše razumijevanje filma. Pravila za natjecateljski program ove godine su promijenjena, pa su se prijaviti mogli i filmovi do šezdeset minuta trajanja. Organizatorice i selektorice programa konkurencije Sanja Grbin i Marina Kožul odabrale su trideset i dva rada međunarodnih autor(ic)a, od kojih su neki već poznati domaćoj publici, a s radovima dijela odabranih domaća će se publika tek upoznati. Kao i svake godine program donosi presjek recentne svjetske produkcije, predstavljajući radove koji na neočekivane načine nastoje hrabro istraživati mogućnosti pripovijedanja, filmskog jezika i samoga medija.

Dio naslova dolazi ovjenčan nagradama na renomiranim festivalima. Veliki u Vijetnamu, novi film francuske redateljice Mati Diop, donosi priču koja započinje kao adaptacija Laclosovih Opasnih veza, a završava na obali i ulicama Marseillea, u stilu Alaina Resnaisa, ali s postkolonijalnim twistom. Jedno od najjačih imena japanske eksperimentalne scene – Takashi Makino – snimio je film Generator, u kojem je u nizu gotovo apstraktnih slika snimljenih iz zraka prikazao Tokio kao organizam koji se istovremeno razara i regenerira. Rad je nastao kao autorova reakcija na katastrofu u nuklearnoj elektrani Fukushima koja je prošle godine pogodila Japan. Oba filma nagrađena su Tigrovima za najbolji film na ovogodišnjem Filmskom festivalu u Rotterdamu

Koristeći snimke iz starih  znanstveno filmova majstori found footagea Christoph Girardet i Matthias Müller u svome će Meteoru gledatelje odvesti na nostalgično putovanje krajolicima svemira i filmskoga pulpa, a Palače milosrđa Garbriela Abrantesa i Daniela Schmidta zadržat će se na Zemlji, ali na granici stvarnosti i mašte, prošlosti i sadašnjosti. Abrantesov i Schmidtov film mogao bi se opisati kao queer-bajka o dvjema djevojčicama i njihovoj perverznoj baki kroz koju su autori dekonstruirali mitove portugalskog nacionalnog identiteta, a mehanizme različitih oblika represije doslovno doveli do usijanja.

Za sve ljubitelje eksperimentalnih spektakala tu je Uznemiren, hrvatska premijera zasad posljednjeg uratka nizozemskog trija Telcosystems. Nadahnut recentnom potragom za Božjom česticom, Uznemiren je plod četverogodišnjeg napornog rada, ali i intenzivno, slojevito (i glasno!) spajanje sedme i računalne umjetnosti koje se može protumačiti kao potraga za skrivenim redom iza kaosa koji nas okružuje. Telcosystems su već poznati domaćoj publici koja je čak dva puta uzastopce mogla uživati u njihovom zagrebačkom nastupu u sklopu 25 FPS-ovog programa Expanded cinema.

U natjecateljskom programu nalaze se i dva filma domaćih autora. Od do Mirande Herceg sastavljen je od snimaka čekaonica i tramvaja iz čijih hladnih i impersonalnih interijera redateljica stvara esej o potrazi za bliskošću, dok We saw nothing but the uniform blue of the Sky Damira Očka kroz motiv naratora s govornom manom koji recitira pjesmu govori o problemima prepoznavanja i tumačenja.

U proteklo se vrijeme sve više govori o smrti analognog filma. Festival ove godine prije svakog natjecateljskog programa prikazuje sada već klasike snimljene na vrpci, i to ne da bi vrpcu spremio u ropotarnicu povijesti, nego da podsjeti da su prošlost, sadašnjost i budućnost medija – povijest filmske umjetnosti. Program Ode filmu predstavlja kratku šetnju kroz povijest filmske avangarde, a započinje nedavno restauriranim Putom na Mjesec Georgesa Mélièsa, autora koji je prvi sustavno istraživao mogućnosti filma da kroz trik stvori iluziju, a za koji je francuski space-electronic dvojac Air skladao nebeski soundtrack. Nastavit će se antologijskim radovima autora kao što su Hans Richter, Len Lye, Robert Breer, Bruce Conner i Kenneth Anger.

Ulaz na sve programe 25 FPS-a Internacionalnog festivala eksperimentalnog filma i videa je besplatan. Festival će biti održan od 25. do 30. rujna u Kinu SC i Teatru &td u sklopu zagrebačkog Studentskog centra.

Na fotografiji: Christopher Giradet, Matthias Muller, Meteor / Izvor: 25 FPS

Objavio/la ante [at] kulturpunkt.hr 29.08.2012