Široko polje originalnosti i inovacije | kulturpunkt

Kulturoskop Kinemaskop

<

Široko polje originalnosti i inovacije

Pregled aktualnih manjinskih i indie videoigara kreće se od autorskih i eksperimentalnih naslova, do izrazito osobnih pa i umjetničkih djela.

Piše: Darko Masnec

FOTO: The Making of Florence / YouTube

Na preplavljenom tržištu videoigara postaje sve teže pronaći dovoljno vremena kako bi se odigralo ili barem isprobalo sve aktualne naslove, a još teže snaći se u području indie i manjih autorskih igara. Izraz indie uvriježeni je skraćeni naziv za nezavisnu industriju videoigara i uglavnom predstavlja manje studije koji nemaju visoki budžet i nisu u vlasništvu nekog izdavača. Obično se uz pojam veže originalnost i kreacija videoigara koje pokrivaju određenu nišu na tržištu, no potrebno je naglasiti kako on nije nužno sinonim za umjetničko. Njime se pokriva širok dijapazon studija, pojedinaca i videoigara od kojih su neke samo korak do blockbustera, dok se s druge strane spektra nalaze izrazito osobna, pa čak i umjetnička djela. Za razliku od popularnih igara koje na Internetu nije teško pronaći, ove potonje su teže dostupne, no postoji nekolicina platformi, poput itch.io koje osim aktualnih, nude i mnoge autorske i eksperimentalne naslove.

Top lista aktualnih videoigara koju predlažem zapravo to i nije, jer igre nisu poredane prema kvaliteti ili rasporedu kojim bi se trebale odigrati, a još je manje iscrpan pregled najboljeg u posljednjih nekoliko godina. Riječ je o osobnim favoritima koji uključuju niz od komercijalno uspješnih indie igara pa sve do kratkih interaktivnih autorskih djela. Svi naslovi po nečemu istupaju ili su posebni – neki atmosferom, neki pričom, neki mehanikom ili konceptom – i kao takvi svi zaslužuju pažnju.

 

1. Return of the Obra Dinn

Tvorac legendarne igre Papers Please dolazi s novom igrom koja se fokusira na misterij nestale posade s broda Obra Dinn 1807. godine. Detektivskim procesom igrač polako otkriva memorije, odnosno posljednje trenutke prije smrti svakog od članova posade i slaže priču u kojoj se isprepliću realni i fantastični elementi. Atmosfera, estetika inspirirana "1-bitnom" grafikom ranih Macintosh računala i ushit razotkrivanja misterije glavne su prednosti ove igre.

2. Manifold Garden

Antichamber je igra koja se ubraja u indie klasike, a Manifold Garden svojim izgledom i korištenjem mehanike uvelike podsjeća na nju. Glavni je cilj rješavanje različitih zagonetki koje prkose njutnovskoj fizici u svijetu koji djeluje meditativno i opuštajuće, odakle dolazi i glavna tenzija igre. U procesu igranja u strogu geometriju polako počinju ulaziti i organski oblici, što otvara nove mogućnosti interpretacije strogo dizajniranog svijeta.

3. Florence

Kratka igra prati dio života djevojke Florence koja je zapela u rutini, no njen se život mijenja upoznavanjem prve ozbiljne ljubavi, a onda i prekidom veze. Ilustrativni karakter crteža dodatno naglašava nježnost priče. Fokusirana je na jednostavnu intimnu priču bez velikih uspona i padova koji reflektiraju realnost u njenom običnom, ali životnom obliku. 

4. Celeste

Celeste je u srži klasični 2D platformer koji je primjer odličnog dizajna, mehanike, jedinstvenih varijacija pravila i generalno jako dobre egzekucije. Priča prati djevojčicu koja se nosi s pritiskom koji dolazi s društvenim mrežama i želje za sviđanjem drugima, no ne ulazi u dublju psihološku analizu. Proces prelaženja nivoa može se shvatiti i kao alegorija postepenog rješavanja nerješivog problema i dokaz da malo potpore može osnažiti i biti od pomoći (i igraču).

5. Baba Is You

Baba Is You je igra u kojoj se pravila zagonetki pojavljuju kao blokovi s kojima se može komunicirati, pa se njihovom manipulacijom dolazi do neočekivanih i zanimljivih rezultata. Konstrukcija igre bazira se na logičkom izazovu i rješenjima koja su jednostavna, ali nisu na prvi pogled očita, što podiže igru na novu meta razinu i tjera igrača na preispitivanje svojih očekivanja od mehanike, pravila i značenja igre.

6. Kentucky Route Zero

Iako je ova avantura u duhu magičnog realizma izdana još 2013. godine, peti i zadnji čin izašao je u siječnju 2020., čime je igra napokon postala završeno djelo. Izgubljenost, bizarnost, mjesta na kojem je vrijeme stalo i poput paučine prekriva svoje zarobljenike, obilježja su igre koja nudi jedinstven i poseban estetski doživljaj u kojem iznad svega dominira atmosfera. Cardboard Computer, studio koji je kreirao igru, iza sebe ima mnoge galerijske suradnje i manje konceptualne igre koje su dostupne besplatno na njihovim stranicama.

7. Below

Igra sporog ritma koja igrača tjera da polako istražuje progresivno sve teže nivoe špilje koja se nalazi na misterioznom napuštenom otoku. Svaka smrt je trajna i svaki novi istraživač može doći do mjesta prethodnikove smrti. Upornost i frustracija koja se ovim procesom stvara zapravo trebaju reflektirati opasnost pionirskog istraživanja koje nije avanturističko kao što se to ponekad čini. Kroz insinuacije i dešifriranje postupaka, igrač polako otkriva pravu prirodu otoka i motivaciju svog avatara. Spoznaja je mukotrpan proces i skupo se plaća.

8. Where the Goats Are

Kratka igra koja će u mnogočemu podsjetiti na karantenu, izolaciju i krizu koja je zahvatila svijet u 2020. godini. U fokusu je starica Tikvah koja na svom posjedu u osami brine o kozama. Igrač postavlja dnevnu rutinu i pokušava uspostaviti barem privid normalnosti dok se svijet oko nje polako, ali sigurno raspada.

9. Coming Out Simulator

Kratka browser igra koja u kojoj igrač, u obliku avanture, skupa s tvorcem igre prati njegove trenutke neposredno prije i nakon procesa outanja svojim roditeljima. Likovi prate i pamte odabir odgovora; sve izrečeno je laž, ali i istina. Igra je primjer komuniciranja vrlo osobnog i specifičnog, ali ujedno i općeg iskustva preispitivanja i testiranja odnosa s najbližima te pitanja kako on utječe na daljnji osobni razvoj. 

10. Everything is Going to Be Okay

Manje igra, a više interaktivno iskustvo agresivne estetike u sebi nosi pozitivnu poruku. Autor pokušava uvesti humor u mračne situacije i igraču poručiti kako je svatko junak svoje priče, te da imamo pravo biti ponosni na svoja iskustva i poteškoće s kojima se nosimo, zbog čega bi se o mnogim traumama trebalo moći pričati bez srama. Ohrabrujuća perspektiva za kraj.

Objavio/la ivana [at] kulturpunkt.hr 03.04.2020

VEZANE VIJESTI

Umjetnost u dvije dimenzije

Piše: Lovro Japundžić
U pandemiji koronavirusa muzeji otvaraju svoje kolekcije virutalnim šetnjama, a umreženi posjetitelji u samoizolaciji postaju njihova većinska publika. No, nisu li oni ovdje bili i prije?

Drugačija imaginacija je moguća

Piše: Jelena Pašić

U deborovskom "društvu spektakla" virtualno postaje stvarno, i obratno, a koncept zabave i igre koju nudi gaming industrija doveden je do ekstrema. 

Zanemareni potencijal videoigara

Piše: Lujo Parežanin

Igre predstavljene u sklopu izložbe Politika emocija: dizajn indie videoigara pokazuju kapacitet medija da produktivno preispita vlastite mehanizme i žanrovske modele.