Strahovi Zapada | kulturpunkt

Vijesti Vizualne umjetnosti

<

Strahovi Zapada

U utorak 27. studenog u zagrebačkoj Galeriji Nova bit će otvorena izložba Strah u srcu stvari Christopha Schlingensiefa. 

Christoph Schlingensief (1960-2010) više je od dva desetljeća provocirao publiku na njemačkom jezičnom području svojim filmovima, instalacijama, dramama, operama, televizijskim emisijama i intervencijama u javnom životu. Njegova anarhična energija i spremnost da krši pravila i visoke i niske kulture napadala je strukture poretka nametnutog dijalektički uvježbanim praksama koje vladaju načinom na koji se svijet objašnjava i interpretira. Uvijek propitujući neugodne teme, stvorio je svojevrsni “profesionalni diletantizam” (Jörg van der Horst) koji se odnosio na “drugo”, s onu stranu normi hiperprofesionalnih struktura na području umjetnosti, politike, medija i svakodnevnog života. To je omogućilo da se sustavi umjetnosti i politike uruše, ogolilo je takozvani Zapad i razotkrilo njegove strahove, opsesije i ponore. 

Kustosica izložbe je Kathrin Rhomberg, a producent je BAK basis voor actuele kunst u Utrechtu, u Nizozemskoj, gdje je prikazana na proljeće 2012. godine. Izložba u Galeriji Nova, koja će biti otvorena od 27. studenog 2012. do 26. siječnja 2013. godine, neznatno je modificirana i predstavlja dva rada – dokumentaciju Schlingensiefove intervencije u javni život Ausländer raus – Bitte liebt Österreich (Stranci, van! - Volite Austriju, lijepo molimo), u produkciji Wiener Festwochen 2000. godine i film Njemački masakr motornom pilom iz 1990. godine.

Tema Schlingensiefovog ranog filma Njemački masakr motornom pilom je ujedinjenje Njemačke 1990., koje je, kao izravna posljedica velikih društvenih, političkih i ekonomskih preokreta 1989., pridonijelo lancu globalnih događaja i radikalnih geopolitičkih transformacija. Osim što su okončali komunizam u tom dijelu svijeta, ti događaji otvorili su put promjenama osnovnog “raspoloženja” u Zapadnoj Evropi, gdje je došlo do ponovne pojave nacionalizma, rasizma i ksenofobije. Taj kraj sukoba između sustavâ Schlingensief prikazuje kao čin kanibalizma.

Deset godina potom Schlingensief je radom Stranci, van! radikalizirao svoju dijagnozu trenutačne demokratske konstitucije zapadnog društva i njome do krajnosti iskoristio ideju umjetničke slobode. Oponašajući format showa Big Brother, Schlingensief je predstavio dvanaest azilanata, koji su proveli tjedan dana u brodskom kontejneru u centru Beča, uz zgradu Opere. Na kontejneru su bile izvješene plave zastave koje predstavljaju austrijsku ekstremno desnu populističku stranku FPÖ. Uz dvosmislen pljesak promatrača, otkriven je slogan “Ausländer raus” (Stranci, van!) i pričvršćen na kontejner, uz logo najprodavanijeg austrijskog tabloida Kronenzeitung. Azilanti su dokumentirani uživo – šest dana, 24 sata dnevno – na televiziji i na internetu. Od publike se zahtijevalo da telefonski glasa i tako “izbaci” osobu koja im se najmanje sviđa. Taj pojedinac potom je deportiran u svoju domovinu. Schlingensief je tako stvorio svojevrsnu hiperstvarnost u kojoj se zrcalilo neoliberalno “zapadno društvo” i njegov cinizam. Umjetnik je odrazio ne samo uobičajenu dezorijentaciju i oklijevanje u zauzimanju stava nego i podložnost javnosti manipulaciji, te kulturu resantimana u kojoj divljaju ksenofobija i rasizam. 

U suradnji s Human Rights Film Festivalom u organizaciji Multimedijalnog instituta mi2 u prosincu će bit prikazan ciklus filmova Njemačka trilogija. Tako će publika 6. prosinca u Kinu Grič moći pogledati filmove 100 godina Adolfa Hitlera - posljednji sati u Führerbunkeru i Njemački masakr motornom pilom - prvi sat ujedinjenja, a 7. prosinca i Teror 2000 - Njemačka izvan kontrole. Izložba i filmski program dio su projekta Početi najbolje što se može (kako govorimo o fašizmu?)

Izvor: WHW 
Objavio/la petra [at] kulturpunkt.hr 23.11.2012

VEZANE VIJESTI

Dekonstrukcija profesionalizma

Predavanjem Kathrin Rhomberg u Galeriji Nova, WHW će najaviti izložbu Christopha Schlingensiefa i projekt Početi najbolje što se može (Kako govorimo o fašizmu?).