Susret s filmovima koji nas mogu promijeniti | kulturpunkt

Susret s filmovima koji nas mogu promijeniti

S Marijom Georgiev razgovaramo o projektu CinEd, obrazovnoj platformi posvećenoj upoznavanju djece i mladih sa svijetom filma, u kojoj od prošle godine sudjeluju i Bacači Sjenki.

Razgovarala: Ivana Pejić

FOTO: Duh košnice (1973), r. Víctor Erice

  • A
  • +
  • -

Medijska kultura jedna je od onih tema koje se često spominju kada se govori o nužnom osuvremenjivanju školskog kurikuluma, pa i kao jednom od fokusa programa cjeloživotnog obrazovanja. Ipak, u praksi se ona uglavnom pojavljuje na krajevima čitanki, a raspon obrađenih tema najčešće ovisi o interesu i entuzijazmu pojedinaca unutar sustava. Filmsko obrazovanje, koje ulazi u okvir kurikuluma medijske kulture, tako u pravilu ostaje u domeni izvannastavnih aktivnosti, a upoznatost mlađe generacije s filmskom umjetnošću koja izlazi iz okvira blockbustera – s djelima koja pripadaju manjinskim kinematografijama, različitim žanrovima i stilskim epohama – u pravilu ovisi o kulturnoj ponudi sredine u kojoj odrastaju.

Približavanjem filmske umjetnosti djeci i mladima sustavno se bavi udruga Bacači Sjenki, koja od 2012. godine provodi Frooom! filmske radionice čiji se program može svesti pod slogan "što ne vidiš gledajući film". Svoj dosadašnji rad u ovom polju nastavljaju priključivanjem platformi CinEd – međunarodnom obrazovnom programu posvećenom upoznavanju djece i mladih, ali i njihovih nastavnika, sa slojevitim i višeznačnim svijetom filma. O širem značaju filmskog obrazovanja za djecu i mlade te ciljevima samog projekta razgovarali smo s njegovom voditeljicom, Marijom Georgiev.

 

KP: Bacači sjenki postali su dio platforme CinEd usmjerene filmskoj edukaciji za djecu i mlade. Možeš li nam ukratko reći o kakvom je projektu riječ?

Bacači Sjenki su se u CinEd projekt filmske edukacije za djecu i mlade uključili prošle godine, prvenstveno jer je nešto takvo nama trebalo u radu. CinEd omogućava besplatan pristup kolekciji odabranih baštinskih i arthouse europskih filmova u edukativne svrhe, što nam za Frooom! filmske radionice puno znači. Nastojimo djeci i mladima pružiti iskustvo gledanja vrhunskih filmova s kakvim se većina njih nije srela, ali nije lako odabrati kvalitetan film prikladan za određenu dobnu skupinu, naći dobru kopiju, osigurati skupa prava prikazivanja. To sve CinEd osigurava, uz pedagoške knjižice za nastavnike pomoću kojih se mogu temeljito pripremiti za analizu filma na satu. Osim toga, nastavnicima nudi i besplatne treninge korištenja filmova i analize u nastavi uz logističku i mentorsku potporu.

KP: Koje su aktivnosti Bacača sjenki unutar projekta?

Unutar prve dvije godine planiramo prevesti sve CinEd filmove i materijale na hrvatski, besplatno prikazivati CinEd filmove u kinima za djecu diljem Hrvatske i provesti niz treninga za nastavnike. Iduće godine, 2022. ćemo organizirati i veliku međunarodnu konferenciju u Zagrebu na koju će doći filmski edukatori iz deset europskih zemalja, kao i naši partneri na projektu iz velikih institucija – Francuske kinoteke, Portugalske kinoteke, Njemačkog filmskog instituta i muzeja – te desetak značajnih europskih udruga iz područja filma i filmske edukacije. Ovo veliko europsko partnerstvo želimo iskoristiti za promociju i uključenje hrvatskih filmova u CinEd kolekciju, te daljnje umrežavanje domaće scene s europskom.

KP: Sudjelovanje u projektu naslanja se na vaše dugogodišnje iskustvo provedbe Frooom! filmskih radionica za djecu i mlade. Jesu li one omogućile detekciju nedostataka u obrazovanju za film u sklopu školskog sustava? 

Definitivno. Najveći nedostatak je nepravednost sustava. Neka djeca imaju sreće i profesore koji poznaju suvremenu i klasičnu filmsku umjetnosti, pa nauče puno u školi. Ali većina njih se s pojmovima iz svijeta filma, kao i nekomercijalnim filmovima susreće prvi put na našim radionicama. Djeca i mladi su danas bombardirani medijskim sadržajima, industrija zabave ih zbog profita targetira komercijalnim filmovima i igricama bez ikakvog obzira za njihov osobni razvoj, pa ni mi odrasli se tu lako ne snalazimo. Zato je bitno da država kroz školski sustav ili barem kroz neprofitne udruge, što je češći slučaj u Hrvatskoj, ulaže u programe koji potiču razvoj razumjevanja, kritičkog mišljenja i kreativnog korištenja medija i filma. Nacionalna strategija i kurikularne izmjene koje će poštivati pravo djece na medijsku i funkcionalnu filmsku pismenost su nužne, kao i godišnje nadopune programa koje prate svjetske trendove. 

KP: Kako se može pristupiti rješavanju nedostataka sustava? Postoji li interes škola, ili učitelja/ica pojedinačno, za ovakvim programima koji bi mogli potaknuti promjenu?

Dok čekamo na sustavno rješenje problema, svi radimo koliko možemo. Udruge nude nove, često vrlo kvalitetne programe, a škole su jako zainteresirane da se uključe. Učitelji/ce se pojedinačno javljaju, u svoje slobodno vrijeme se usavršavaju i zainteresirani/e su za inovativne, suvremene alate poput ovih koje mi nudimo. Ali uz sve promjene koje su im se dogodile u načinu rada posljednjih godinu dana, teško je naći vremena i energije za još nešto novo. Osim toga, CinEd kolekcija uključuje i zahtjevne, višeslojne, višeznačne umjetničke filmove koji ne odustaju od složenosti svijeta i ne pristaju na pojednostavljenje. Kako to kaže Alain Bergala, susret s takvim filmovima je vrlo bitno omogućiti djeci uz povjerenje u vrhunsku umjetnost i način na koji nas može dotaknuti i promjeniti. Ali nastavnicima je potrebna kvalitetna priprema kako bi uopće mogli zainteresirati učenike za nešto van njihovog standardnog gledateljskog iskustva i kako bi poslije gledanja mogli takve filmove obraditi. Mi s naše strane razmišljamo puno o tome kako im u ova zahtjevna vremena početak korištenja filma u nastavi još više olakšati, barem logistički i metodički.

KP: Iskustvo gledanja filma na velikom ekranu je, s obzirom na pandemijske okolnosti, za mnoge trenutno neostvarivo. Kako će to utjecati na vaše planove?

CinEd filmovi jesu prvenstveno namjenjeni gledanju na velikom platnu, a zajedničko iskustvo u kinu je trenutno nenadomjestivo. Međutim, platforma omogućava učiteljima da sami pomoću projektora i platna organiziraju vrhunske projekcije u razredu gdje god u Hrvatskoj rade, uz poštivanje epidemioloških mjera. Trebaju samo napraviti korisnički račun, instalirati program i mogu unaprijed skinuti film u visokoj kvaliteti, uz popratne materijale poput plakata, trailera, videa za analizu, aktivnosti za djecu... Dio filmova je za vrijeme pandemije moguće koristiti i u online nastavi pomoću CinEd Kod Kuće alata. Kako su Bacači Sjenki novi partner u projektu, koristimo ovo vrijeme za pripremu i prijevode velike količine CinEd materijala. Kolekcija filmova i popratni materijali su razvijani pet godina, nije mali posao prevesti ih na hrvatski, uskladiti terminološki s našom filmološkom tradicijom i sačuvati pristupačnost tekstova. Osim toga, smišljamo i nove načine za pandemijske projekcije uživo, ali više o tome uskoro!

Objavio/la ivana [at] kulturpunkt.hr 26.02.2021

VEZANE VIJESTI

Dinamika izvan ustaljenih tokova

Piše: Iva Rosandić
Unatoč nesigurnostima koje proizlaze iz njihova položaja, neformalni filmski obrazovni programi uspješno nadopunjavanju manjkavosti sustava, a postaju i neizostavan dio šire kulturne scene.

Analizirati film znači misliti o njegovim vrijednostima

Piše: Ana Abramović
Unutar segmenta medijske pismenosti u zgusnutoj nastavi hrvatskog jezika, ne preostaje mjesta i vremena za filmsku umjetnost koja ovisi o zasebnim izvannastavnim aktivnostima.

Prazna mjesta sustava

Piše: Iva Rosandić
Zbog nespremnosti sustava da osigura efikasnu provedbu, medijska kultura u hrvatskim okvirima i dalje zauzima marginalan segment obrazovnog procesa.