Sveobuhvatni pristup vizualnom | kulturpunkt

Sveobuhvatni pristup vizualnom

U Zagrebu gostuje James Elkins, jedan od vodećih teoretičara suvremene umjetnosti čiji se rad zasniva na kritici akademske povijesti umjetnosti i njezinih konceptualnih ograničenja.

Pripremila: Ivana Pejić

James Elkins, screenshot

  • A
  • +
  • -

U sklopu programa Izložbene kartografije u organizaciji Hrvatske sekcije Međunarodnoga udruženja likovnih kritičara (HS AICA) s predavanjem pod nazivom Pet razloga zašto je razmišljanje o prosudbi teško u Zagrebu gostuje James Elkins, povjesničar umjetnosti i likovni kritičar, profesor povijesti umjetnosti, teorije i kritike na School of the Art Institute of Chicago.

James Elkins je jedan od vodećih teoretičara i kritičara suvremene umjetnosti koji je djelovao na samim počecima pisanja o krizi likovne kritike, a prethodno o hegemoniji zapadnoga diskursa u povijesti umjetnosti. Jedan je od prvih znanstvenika koji je polje svojega interesa proširio na šire kulturno područje slika – posebno na znanstvene slike, poput grafikona i dijagrama, kao i računalne slike.

Velik dio njegovog pisanog rada može se opisati kao kritika akademske povijesti umjetnosti i njezinih konceptualnih ograničenja u pristupu slici. Od prve objavljene knjige (The Poetics of Perspective iz 1994. godine), Etkins ukazuje na to da je povijesna znanost umjetnosti normirala i racionalizirala režim slika koji je u stvarnosti mnogo bogatija i kaotičnija pojava. U svojem radu on preispituje konvencije umjetničkog povijesnog pisanja, pokušavajući pokazati kako je ta disciplina sputana njezinom samonametnutom obvezom da se formira kao znanost ili oblik filozofskog istraživanja.

Također, razmatra hipertrofiju pisanja o umjetnosti u dvadesetom stoljeću, i tumači je kao znak tjeskobe zbog načina na koji se slike u osnovi opiru redukciji na značenje. U skladu s "novom povijesti umjetnosti", nastoji prevladati shvaćanje umjetnosti kao "visoke umjetnosti" i napustiti je kao privilegirani predmet istraživanja, tražeći da slike svih vrsta također postanu predmetom kritičarske pažnje. S tim povezana, druga značajna tema njegova ranijeg rada bilo je nezadovoljstvo eurocentričnošću tradicionalne povijesti umjetnosti. Početkom dvijetisućitih Elkins piše o sveprisutnosti i istodobnoj nevidljivosti likovne kritike – "kritika se masovno proizvodi i masovno ignorira", tvrdi.

"Okretanjem povijesti protiv povijesti, na neki način, Elkins zagovara sveobuhvatni pristup vizualnom, u kojemu ističe njegovo 'značenje' (meaning), odnosno pristupanje s 'informiranom pažnjom' vidljivom svijetu kao onome 'prepunom značenja'", stoji u najavi Elkinsonova zagrebačkog predavanja. Ono je organizirano kao uvod u radionicu i konferenciju Pisati o suvremenoj umjetnosti / Izložbene kartografije HS AICA-e, fokusirane na analizu uloge kustosa, kako u institucionalnom tako i u izvaninstitucionalnom kontekstu.

Predavanje se održava u Velikoj dvorani Arhitektonskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu u četvrtak, 20. siječnja 2022. u 19 sati. Ulazak na predavanje je slobodan, u skladu s važećim epidemiološkim uputama.

 

Objavio/la ivana [at] kulturpunkt.hr 11.01.2022

VEZANE VIJESTI

U mrežama dvostrukosti

Piše: Dinko Kreho

Granice umjetnosti i diskursa o umjetnosti, privatnoga i javnoga, milenijalaca i zoomera ispitala je konferencija Umjetnost i kritika u postdigitalnom dobu.

Post-kustoske kritičke mutacije

Razgovarala: Ana Fazekaš
Vokalno-kustoski sindrom govori svojim o intervencijama u kulturnu i društvenu svakodnevicu, nepristojnim pismima, sklonosti apsurdu i stihijskim međuprostorima maštanja u kojima djeluju.

Umjetnost i kritika u postdigitalnom dobu

Pripremila: Hana Sirovica
U suradnji s Organom Vida, Kulturpunkt organizira konferenciju posvećenu kritičarskim, kustoskim i umjetničkim pozicijama koje komentiraju digitalnu transformaciju suvremene kulture.