Svima je jasno da se radi netransparentno | kulturpunkt

Vijesti Civilno društvo

<

Svima je jasno da se radi netransparentno

Na okruglom stolu održanom u okviru Dana udruga raspravljalo se o mogućim kriterijima za dodjelu prostora udrugama.

U sklopu ovogodišnjih Dana udruga, u organizaciji Nacionalne zaklade za razvoj civilnoga društva i Vladinog Ureda za udruge, 15. lipnja održan je okrugli stol Kriteriji za dodjelu državnih i gradskih prostora na korištenje udrugama. Cilj rasprave bio je potaknuti dijalog zainteresirane javnosti i predstavnika gradskih i državnih tijela o pitanju utvrđivanja kriterija dodjele prostora na upravljanje udrugama.  

Uvodna izlaganja na okruglom stolu imali su Danijel Škugor iz Agencije za upravljanje državnom imovinom i Igor Vidačak iz Ureda za udruge Vlade Republike Hrvatske. Dvojac je brojnim predstavnicima civilne scene predstavio neke od smjernica budućeg rada na kriterijima oko dodjele prostora. Kako bi prisutnima bili oprimjereni neki od dosadašnjih modela javno-civilnog partnerstva pri korištenju gradskih i državnih prostora, izlagali su i Toni Vidan iz Zelene akcije koji je predstavio projekt Solarne akademije na Šolti te Marijana Rimanić iz Zagrebačkog centra za nezavisnu kulturu i mlade Pogon koja je govorila o participativnom upravljanju prostora dodijeljenog udrugama od strane Grada Zagreba. 

Igor Vidačak napomenuo je kako se u Uredu za udruge već godinama susreću s problemom prostora za funkcioniranje udruga, podsjetivši na istraživanje Nacionalne zaklade za razvoj civilnoga društva koje je pokazalo kako tek jedna četvrtina udruga posjeduje sredstava za plaćanje najma duljeg od pola godine. "Kako bi se potaknulo održivo funkcioniranje udruga, potrebno je raditi na transparentnim postupcima dodjele, mjerilima i kriterijima", naglasio je Vidačak i upozorio na potrebu revizije popisa prostora i udruga, mogućnosti savjetovanja civilnog društva po ovom pitanju te uvođenje ravnoteže između cijene najma i potreba revitalizacije prostora. Uz analizu sadašnjih, netransparentnih praksi dodjele prostora, predstavnicima udruga u ovom je izlaganju svakako je bilo zanimljivo čuti kako Nacionalna zaklada priprema fond za uređenje prostora.  

I tajnik Agencije za upravljanje državnom imovinom Danijel Škugor izašao je sa zanimljivim podatkom. Naime, od travnja 2011. od kada je ova Agencija započela s radom, udrugama je dodijeljeno tek osam prostora po prilično proizvoljnim kriterijima. Smatrajući to lošom praksom, Škugor je istaknuo kako "agencija danas nema jasne kriterije za dodjelu. Naš je posao sada ih utvrditi i objaviti. Također, država treba priznati ulaganja udruga u prostor i odbiti njihov iznos od cijene najma". Kao korak prema uvođenju uređenog sustava, Škugor je najavio objavu registra nekretnina koje udruge od države ili lokalnih uprava mogu dobiti na korištenje. 

Nakon što su upućeni u trenutno stanje i novosti oko razvoja novih modela za dodjela prostora udrugama, prisutni su kroz raspravu iznijeli svoje prijedloge za poboljšanje sustava. Tako se kroz dinamičnu debatu utvrdilo da je nužno posve transparento objavljivati zahtjeve i obrazloženja (ne)dodjele prostora udrugama, donijeti odluku da se udrugama prostori ne smiju iznajmljivati po komercijalnim cijenama te apsolutno otvaranje rasprave o ovom pitanja prema zainteresiranoj javnosti. Također, nekoliko predstavnika udruga naglasilo je kako broj članova ili rad s korisnicima ne smiju primarno biti kriteriji pri dodjeli prostora za rad te je poželjno opreznije formuliranje ovakvih kriterija.  

Važno je istaknuti kako su raspravi prisustvovale predstavnice uprave Grada Zagreba i članice Povjerenstva za davanje gradskih prostora na privremeno korištenje. Budući da se zaposlenici Grada Zagreb teško odlučuju na izravnu javnu komunikaciju s potražiteljima gradskih prostora, upita, kritika i komentara na rad Povjerenstva bilo je zaista mnogo. Gradskoj upravi predstavnici civilnog društva zamjeraju nekonzistente odluke o dodjeli gradskih prostora i samovolju pri odlučivanju o cijeni najma. Suočene s nezadovoljnima, službenice su tek komentirale kako je Grad Zagreb usvojio kriterije po kojima dodjeljuje prostore koji se u obliku Zaključka od ožujka mogu naći na Internetu, a kako konačnu odluku donosi gradonačelnik. Također, istaknule su kako je teško donijeti jednoobrazne kriterije jer je nadležno Povjerenstvo sačinjeno od predstavnika raznih Gradskih ureda, koji na koncu imaju svoje prioritete i interne prakse vrednovanja udruga.  

Na kraju, čini se bitnim kazati kako je mnogima okrugli stol bilo izvor ključnih informacija. Osim o budućim koracima, ova se tvrdnja zasigurno odnosi i na spomenuti istup predstavnica Grada Zagreba i informacije o novousvojenom Zaključku o davanju gradskih prostora na privremeno korištenje. Naime, u novom dokumentu, koji je donesen bez javne rasprave, uz usvojene kriterije dodjele, najavljene su i promjene cijena najamnina gradskih prostora koje su mnoge udruge dotjerale do ruba bankrota. Upravo zbog ovakvog sustava prenošenja najosnovnijih obavijesti, predstavnicama Grada bilo je teško uvjeriti prisutne kako se u zagrebačkoj upravi transparentno odlučuje. 

U zaključku možemo pohvaliti svaki napor da civilnu scenu uključi u proces odlučivanja o sustavu koji ju održava. No, zabrinjavajuće je da takvih inicijativa i susreta nema dovoljno unatoč tome što interes i potreba za dijalogom zasigurno postoje. Rasprava je pokazala da će najavljene promjene udruge svakako imati pod povećalom.  

P. N. 

Objavio/la petra [at] kulturpunkt.hr 19.06.2012