Tajanstvenost novoga | kulturpunkt

Tajanstvenost novoga

Izvedba Zagrebačke filharmonije u sklopu Muzičkog Biennalea Zagreb pružila je vjeran prikaz glazbe eksperimentalnog 20. stoljeća.

Piše: Aleksandra Vukadinović

FOTO: Vedran Metelko

  • A
  • +
  • -

U sklopu Muzičkog Biennala Zagreb, u Tvornici Kulture održan je prvi koncert trećeg festivalskog bloka koji nosi naziv Continuum Nr.3 – Le sacre de l'été. Ovogodišnji Biennale sastoji se od četiriju festivalskih blokova koji traju od travnja do rujna. S obzirom na situaciju trenutno vladajućeg virusa, ovaj je koncert održan uz adekvatne mjere opreza. Radosna je vijest što se, unatoč ograničenjima nošenja maski i fizičke distance, odazvala brojna publika, što je pokazatelj da kulturni život u ovim teškim vremenima ne pada tako lako u zaborav. Prostor zagrebačke Tvornice Kulture prilagođen je publici i izvođačima kako bi se svi osjećali sigurno i zaštićeno. 

Potrebno je također obratiti pozornost i na sastav publike, koji je bio posebno šarolik. Naime, raspon godina širi se od osnovnoškolske dobi pa sve do populacije u poznim godinama. Biennale, dakle, zadovoljava interese populacije svih životnih dobi. Vrlo strpljivo, zainteresirano i s puno žara, publika je velikim aplauzima dobrodošlice pozdravila soliste, dirigenticu i orkestar Zagrebačke filharmonije. Na repertoaru su se našla tri solistička koncerta pod energičnom palicom francuske dirigentice Ariane Matiakh. Ova uspješna i ambiciozna umjetnica za sobom već ima zadivljujuću karijeru, u kojoj dirigira orkestrima širom Europe. Snimila je i nekoliko djela za diskografske kuće Capriccio i Berlin Classic, te je 2018. godine nominirana za Grammy.

Najprije je izveden Koncert za flautu i orkestar, Aile du songe Kaije Saariaho, koji je solist Karl-Heinz Schütz izveo uvjerljivo pokazavši mnogobrojne tehničke mogućnosti svojeg instrumenta. Taj je glazbenik solist Bečke filharmonije i Bečke državne opere te profesor flaute na Musik und Kunst Privatuniversität u Beču. Vrlo je aktivan u snimanju nosača zvuka za diskografsku kuću Camerata Tokyo

Potom je virtuozna solistica Katarina Kutnar izvela Koncert za violinu i orkestar, Grand jeu classique Milka Kelemena. Ova simpatična mlada umjetnica iz Zagreba diplomirala je violinu na Muzičkoj akademiji u rodnom gradu 2017. godine te je školovanje nastavila u Weimaru i Salzburgu. Dobitnica je mnogih nagrada i članica komornih sastava Metamorphosen Berlin i Splendor. Treći po redu izveden je Koncert za klavir i orkestar br.1 Alfreda Schnittkea. Solistica Maria Radutu iz Rumunjske izvela je djelo s neospornim žarom i uživanjem, nakon čega je dobila gromoglasan pljesak. Diplomirala je na Glazbenom sveučilištu u Beču te nakon toga preuzela ulogu umjetničke direktorice ansambla PhilKlang i festivala komorne glazbe SoundGarden. Uz to, snimila je nekoliko albuma, a solistička karijera odvela ju je diljem Europe, SAD-a i Azije. 

Ova tri koncerta vjerni su prikaz glazbe eksperimentalnog 20. stoljeća, a velik odaziv publike pokazatelj je interesa širokog auditorija za – nama još uvijek – novo, neobično, pomalo tajanstveno i neshvatljivo. 

 

Tekst je nastao u sklopu radionice glazbene kritike koja se održala u suradnji Kurziva i Muzičkog biennalea Zagreb. Program je nastao uz potporu Ministarstva kulture i medija te Grada Zagreba. 

 
Objavio/la hana [at] kulturpunkt.hr 15.09.2021

VEZANE VIJESTI

Jazz u novom ruhu

Piše: Aleksandra Vukadinović

Prepariranjem klavira na pozornici Kaja Draksler konstantno je iskušavala granice instrumenta i stvarala segmente različitih, pa čak i oprečnih glazbenih tekovina.

Neopterećenost ozbiljne glazbe

Piše: Danaja Glavičić
Ako je cilj otvaranja MBZ-a bio približiti svijet ozbiljne glazbe onima koji ga dosad nisu imali prilike upoznati, onda se nastup Filharmonije pokazao kao pun pogodak.

U muzičkoj šumi strave

Piše: Marija Butirić
Prvog dana MBZ-a Zagrebačka filharmonija slušateljskim je čulima servirala servirala slojevit obrok prema receptima Kaaije Saariaho, Milka Kelemena i Alfreda Schnittkea.