Ulična umjetnost ima podršku u Osijeku | kulturpunkt

Kulturoskop Školica

<

Ulična umjetnost ima podršku u Osijeku

S Armandom El-Hag Hassanom smo razgovarali o statusu ulične umjetnosti u Osijeku i Osječko-baranjskoj županiji te o utjecaju pandemije na njegov rad.

Razgovarala: Višnja Katalinić

Foto: Kristijan Cimer

  • A
  • +
  • -

Plesač i writer Armando El-Hag Hassan predvodi hrvatsku podružnicu platforme Original Skillz Worldwide, član je tima festivala urbane kulture i ekstremnog sporta Pannonian Challenge te osnivač Rap Skillz Battle Rap lige. Uz to, više od dvadeset godina bavi se crtanjem grafita, breakdanceom te već 10 godina radi kao DJ, a pet je zaposlen kao plesač u Hrvatskom narodnom kazalištu u Osijeku. S Armandom smo razgovarali o statusu ulične umjetnosti u Osijeku i Osječko-baranjskoj županiji te o utjecaju pandemije na njegov rad.

Koliko je ulična umjetnost bila prisutna u Osijeku kada si se počinjao baviti njome i kako su izgledali tvoji počeci?

Dolazim iz dijela Grada Osijeka koji se zove Jug 2 te sam od malih nogu okružen grafitima i ostalim oblicima ulične umjetnosti. Između ostalog, tu se nalazi i jedan od najpoznatijih hall of fameova na Balkanu, Šečeranski zid, koji je tijekom 90-ih bio možda i najbolji zid grafita na ovim prostorima. Na njemu su redovito gostovala neka od najboljih imena na sceni kao  npr. Lunar iz Zagreba. Ekipa iz osnovne je znala neke malo starije writere, kao što je Dale iz South Two Writers Crewa. Počeli su se baviti i B-boyingom (beakdanceom), a ja sam im se uskoro pridružio i naučio svoje prve korake ispred škole od dobrog prijatelja Leskija, koji je imao veliki utjecaj na moju crtačku i plesačku karijeru. Hip-Hop kultura mi je, osim dobre glazbe, omogućavala slobodu i kreativnost da spajam urbano i tradicionalno, razne vrste plesova, tehnika crtanja, vrste glazbe zbog čega možda gledam malo drugačije na svijet od ostalih.

Kakvi su radni uvjeti u području ulične umjetnosti u kontekstu podrške grada, financiranja, postojanja platformi za nastupanje i promoviranje, otvorenost kulturnih institucija za alternativne umjetnosti i sl.?

Grad Osijek i Osječko-baranjska županija nam pružaju vrlo dobru podršku. Omogućili su velik broj mjesta gdje se može crtati i baviti uličnom umjetnošću u našem gradu. Osim toga, nekoliko puta godišnje izlaze natječaji na koje se mogu prijaviti lokalne udruge na kojima se može dobiti određena financijska podrška za projekte, što omogućava kvalitetnije djelovanje.

U kojim segmentima bi se takva "struktura podrške" možda mogla poboljšati? Primjećuješ li napredak tijekom godina?

Naravno da uvijek može bolje. Osim veće financijske podrške za udruge, dobro bi došao i jedan prostor. Neka vrsta "kreativnog centra" gdje bi se mogle okupljati i djelovati udruge i ostali kreativci u našem gradu. Bilo bi dobro imati i skate park na zatvorenom. Veliki napredak sam primijetio što se tiče samog odnosa prema lokalnim umjetnicima i razumijevanja grafita i ostalih oblika ulične umjetnosti. Prije deset godina nije baš svima bilo jasno što to točno radimo i da li smo samo vandali ili umjetnici, a sada se na to gleda u pozitivnom svjetlu. Uskoro ćemo, između ostalog, raditi i tramvaj iscrtan grafitima na temu našeg grada u suradnji s GPP-om Osijek.

Jesu li ti neki angažmani bili otkazani zbog pandemije? Ili možda suprotno?

Mislim da smo kao udruga dosta dobro funkcionirali u zadnjih par godina. Provodili smo projekte i događaje koje smo mogli i kako smo mogli te smo iskoristili priliku da se možda malo više skoncentriramo na osobni napredak, razvijanje novih vještina i suradnji, privlačenje novih članova i slično. Nismo morali otkazati ni jedan naš projekt, samo malo modificirati ili promijeniti termine. Čak su nam i neki veliki događaji na kojima smo suorganizatori, kao što je Urban Fest Osijek i Pannonian Challenge, išli tijekom obje godine pandemije.

Kako bi usporedio recepciju ulične umjetnosti kada si počinjao i sada? Je li pandemija možda utjecala na to? 

Velik utjecaj pandemije možemo osjetiti u svakom smislu. Od ograničavanja kretanja i broja ljudi na događajima do lošije financijske situacije, manjeg broja događanja i manje suradnji između raznih organizacija i udruga. Ulična umjetnost je također pogođena cjelokupnom situacijom, ali mi smo svoje radove na otvorenom i u atelijerima nastavili raditi. Za mene osobno je bilo sasvim OK, razvijao sam svoj stil, radio neke nove stvari, a uskoro ću imati i svoj prvi rad izložen u Muzeju Slavonije u sklopu izložbe Priroda i tehnika.

Objavio/la lujo [at] kulturpunkt.hr 14.02.2022

VEZANE VIJESTI

Pokušavam ostati strpljiva i optimistična

Razgovarala: Nora Čulić Matošić
S plesnom umjetnicom Margaretom Sinković razgovarali smo o radnim uvjetima na plesnoj sceni nakon završenog studija te izazovima s kojima se susreću mladi izvedbeni umjetnici.

Grčke lekcije o statusu književnosti

Razgovarala: Marija Krstanović

S pjesnikinjom Marijom Dejanović razgovarali smo o njenom radu i životu u Grčkoj i poukama o radnim uvjetima u književnosti koje joj je to iskustvo donijelo.

Suptilno dajemo do znanja da institucije ne rade svoj posao

Razgovarala: Martina Domladovac
Karlovačka platforma F12 pokrenuta je iz potrebe za izvaninstitucionalnim djelovanjem u polju kulture radi redefiniranja i prenamjene napuštenih prostora te formiranja nove mlade publike.