Ulog u drugačije medije | kulturpunkt

Vijesti Teorija

<

Ulog u drugačije medije

U suradnji Multimedijalnog instituta i beogradskog Fakulteta za medije i komunikacije izdana je knjiga Digitalna isključenost Roberta W. McChesneya.

Pripremio: Tomislav Žilić

FOTO: Kai Schreiber

Svi oni čiji interesi sežu u područja medija, novinarstva i komunikacije zasigurno su upoznati s dosadašnjim radom Roberta W. McChesneya, koji kroz svoj znanstveni rad i aktivizam zastupa temeljite i prijeko potrebne medijske reforme. Njegova netom na hrvatski prevedena knjiga Digitalna isključenost - Kako kapitalizam okreće internet protiv demokracije istražuje posljedice sve jačeg povezivanja kapitalizma i Interneta kao i utjecaje te sprege na novinarstvo i srodne djelatnosti kojima prijeti novi oblik državne kontrole. Ulomke iz trećeg poglavlja knjige objavili smo u suradnji s Multimedijalnim institutom te ih možete pronaći ovdje

"Digitalna isključenost temeljno je štivo za sve koji žele razumjeti gdje je internet danas i koja je njegova uloga u društvenim promjenama. Digitalna revolucija stupila je na pozornicu svjetske povjesti obećavajući radikalnu demokratizaciju javne sfere, istinski medijski pluralizam, decentralizaciju društvene moći, nestanak cenzure, dekomercijalizaciju kulture i učinkovita tržišta bez monopola. Dva desetljeća kasnije komunikacijski prostor interneta koncentriran je u 'oblacima' nekolicine monopolističkih korporacija, reklamiranje bazirano na praćenju korisnika postalo je dominantan poslovni model, elektroničke komunikacije su pod stalnim nadzorom obavještajnih službi, a informativni mediji su u krizi bez presedana. Festival demokracije pretvorio se u festival ekonomske i političke dominacije. 

McChesney, vodeći svjetski stručnjak za političku ekonomiju komunikacije, razloge iznevjerenih obećanja detektira u komercijalizaciji interneta do koje došlo uslijed promjena u javnim politikama tijekom 1990-ih godina i posljedičnom djelovanju kapitalističkih sila na njegov daljnji razvoj. Polazište za analizu sažeti je prikaz temeljnih odrednica suvremenog monopolnog kapitalizma, primjena uvida političke ekonomije na polje medijskih sistema te iscrpna povijest komercijalizacije, koncentracije i monopolizacije internetskog prostora. Knjiga završava razmatranjem budućnosti novinarstva kao ključnog elementa za demokraciju i zagovorom transformacije novinarstva i internetske komunikacije u javno dobro. Bez transformacije medija i komunikacije niti šira društvena promjena neće biti moguća", stoji u najavi Multimedijalnog instituta povodom izdavanja knjige 

Robert W. McChesney profesor je na Odsjeku za komunikacije Sveučilišta u Ilinoisu Urbana-Champaign. U fokusu njegovog znanstvenog rada je povijest i politička ekonomija komunkacija, s naglaskom na ulozi medija u demokratskim i kapitalističkim društvima. McChesney je posebno zainteresiran za stanje novinarstva i odnos medijskih sistema i struktura prema mogućnostima samoupravljanja. Utemeljitelj je organizacije Free Press koja se zalaže za medijsku reformu u SAD-u.

Ovaj članak objavljen je u sklopu projekta Demokracija bez participacije koji je sufinanciran sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.

Objavio/la tomislav [at] kulturpunkt.hr 18.02.2015

VEZANE VIJESTI

Kreiranje politike

Autor: Robert W. McChesney
Politike će krojiti elite i sebični komercijalni interesi ukoliko ne dođe do organizirane narodne intervencije.