Umjetnost i kritika u postdigitalnom dobu | kulturpunkt

Umjetnost i kritika u postdigitalnom dobu

U suradnji s Organom Vida, Kulturpunkt organizira konferenciju posvećenu kritičarskim, kustoskim i umjetničkim pozicijama koje komentiraju digitalnu transformaciju suvremene kulture.

Pripremila: Hana Sirovica

FCNN – Feminist Collective With No Name, Hydrocapsules.love (2020)

  • A
  • +
  • -

Fotografska udruga Organ Vida i Kurziv (nakladnik Kulturpunkta) pozivaju vas da se pridružite međunarodnoj konferenciji o suvremenoj vizualnoj umjetnosti i kritici pod naslovom Nove pozicije: umjetnost i kritika u postdigitalnom dobu. Program nastaje kao nastavak dugogodišnjeg istraživanja novih prostora vizualne kulture u praksi Organa Vida, te promišljanja položaja umjetničke kritike u programima udruge Kurziv. U dva tematska bloka konferencija obuhvaća niz teorijskih predavanja te panel diskusije s pozvanim predvačima/cama.

Razvoj novih tehnologija u posljednjih je desetak godina praktički u potpunosti transformirao polje vizualne kulture i umjetnosti. S jedne strane možemo zamijetiti znatnu demokratizaciju, kako po pitanju umjetničke produkcije – tehnologije za stvaranje slika lako su dostupne i raširene – tako i po pitanju predstavljanja – izložbeni prostor u sve se većoj mjeri seli u digitalnu sferu. Premda je inicijalna demokratičnost polja prigušena njegovom komodifikacijom – vizualna je kultura donekle postala unificirana – jednako su tako stvoreni novi oblici vizualnosti koje zahtijevaju da ih se rastumači sasvim novim estetičkim kategorijama. U okviru programa konferencije predstavit će se umjetničke prakse i teorijska polazišta koja problematiziraju komodificirane tipove reprezentacije te se hvataju u koštac s kontradikcijama suvremene digitalne kulture, dakle, koja kritiziraju nekritičku konzumaciju vizualnog u domeni digitalne kulture te upućuju na klasne, rodne ili rasne nejednakosti na kojima ta kultura počiva.

Pored transformacija umjetničkog polja, razvoj novih tehnologija odrazio se i na medijsko polje, a s njime i na umjetničku kritiku. Tradicionalni modaliteti pisanja o umjetnosti gube na relevantnosti i postepeno nestaju, dok istovremeno suvremenim medijskim krajolikom dominira senzacionalizam utemeljen u logici tržišta koji ostavlja malo prostora neovisnom kritičkom mišljenju. Potonje se stoga uglavnom odvija u medijskim prostorima izvan mainstreama, a sve češće u inovativnim formatima i od strane novih, dosad podzastupljenih glasova i autora/ica.

Konferencijom želimo mapirati promjene u polju suvremene umjetničke kritike, odnosno predstaviti nove, inovativne kritičke prakse, preispitati kako se odnose i zašto baš one postepeno istiskuju kritiku u tradicionalnom smislu. Također, zanimaju nas dodirne točke između regionalne i svjetske scene, kao i koje su mogućnosti i ograničenja kod prenošenja dobrih praksi iz jednog u drugi kontekst. Na konferenciji se isprepliću aktualne kustoske, umjetničke te kritičarske pozicije koje komentiraju transformaciju suvremene vizualne kulture u digitalnoj sferi, a naglasak smo dodatno stavili na kolektivne modele rada inherentne svim pozvanim predavačima/icama.

Konferencija je podijeljena u dva dijela: u prvom dijelu fokus je na digitalnim i tiskanim časopisima/platformama za koje smatramo da promiču inovativne kritičarske, kustoske i teorijske pozicije. Tomaš Hruza iz češkog Fotograf Magazina predstavit će niz strategija kojima časopis nastoji povezati svoje aktivnosti i prezentaciju u tradicionalnoj sferi, usmjerenoj na tisak te u onoj novoj, digitalnoj. Maks Valenčić, urednik slovenskog časopisa za suvremenu teoriju i umjetnost Šum, usredotočit će se na istraživačku i kreativnu praksu kojima se časopis bavi, te izložiti neke od metodoloških pomaka u proizvodnji sadržaja do kojih je došlo zbog pojave interneta i paraakademske kritike znanstvene zajednice. Programski blok zaključit će Nele Ruckelshausen i Tim Heyduck iz uredništva berlinskog Gruppe Magazinea predstavljanjem časopisa koji, riječima uredništva, mapira blisku budućnost suvremene estetike.

Drugi dio konferencije usmjeren je na online/offline umjetničke i kustoske prakse koje propituju metode kolektivnog djelovanja i artikuliranja kritike globalnog i lokalnog umjetničkog sistema. U njemu će Dina El Kaisy Friemuth, Anita Beikpour i Neda Sanai predstaviti projekte kustoske platforme FCNN – Feminist Collective With No Name, dok će diskurzivni program završiti nastupom Senke Latinović i Vladimira Bjeličića iz beogradskog post-kustoskog performativnog dua Vokalno-kustoski sindrom.

Nakon izlaganja o novim kriti(čar)skim, umjetničkim i kustoskim pozicijama, uslijedit će dodjela nagrade Marina Viculin koju Organ Vida dodjeljuje pojedincima ili kolektivima koji se izražavaju u mediju fotografije.

Ulaz je slobodan, ali je broj mjesta ograničen pa vas molimo da svoj dolazak potvrdite putem maila. Više detalja o rasporedu konferencije i pojedinim izlagačima/cama dostupno je ovdje.

Objavio/la hana [at] kulturpunkt.hr 15.09.2021