Usnuli Pariz | kulturpunkt

Najave Projekcija

<

Usnuli Pariz

Prvi ovogodišnji Kratki utorak donosi čuveni nijemi film francuskoga klasika Renéa Claira, u pratnji riječkoga benda Marinada.

20.01.2015 , Zagreb - Kino Tuškanac

Prvi ovogodišnji Kratki utorak u kinu Tuškanac u srijedu, 20. siječnja, donosi Usnuli Pariz (Paris Qui Dort, 1925), čuveni nijemi film francuskoga klasika Renéa Claira, u pratnji riječkoga benda Marinada, koji će uživo svirati unaprijed komponiranu glazbu, a potom održati i kratki koncert. Kratki utorak počinje u 20 sati.

Žanrovski spoj gradske simfonije, komedije i znanstvene fantastike, Usnuli Pariz prvi je film glasovita francuskog pisca i redatelja, koji se proslavio avangardnim remek-djelom Međučin snimljenim iste 1925. Za razliku od eksperimentalnog Međučina, ostvarenog u suradnji s dadaistima, Usnuli Pariz ima čvrstu radnju. U filmu pratimo grupicu ljudi - noćnog čuvara na Eiffelovom tornju te pilota i posadu njegova aviona, koji lutaju praznim Parizom, čije je ostale stanovnike zrakom svjetlosti u vremenu "zamrznuo" ludi znanstvenik, Profesor X.

Opisanu situaciju Clair je iskonstruirao kako bi se igrao svedutama praznoga Pariza, ali i da bi dao svojevrsnu kritiku društva koje nakon prvobitna naleta ludizma i pohlepe upada u posvemašnju dokolicu, pa i agresiju. Velik dio filma događa se na najpoznatijem simbolu Pariza – Eiffelovom tornju – na kojem su snimatelji Paul Guichard i Maurice Desfassiaux ulovili mnoštvo spektakularnih kadrova bez specijalnih efekata koji u to vrijeme nisu postojali. Osnovni pokretač radnje u filmu - zraka svjetlosti koja paralizira - na neki način je i metafora mehanizma filmske projekcije. Stroj stvara zraku svjetlosti koja zaustavlja vrijeme.   

Film je bio prikazivan i pod imenima Smrtonosna zraka i Luda zraka, a u američku distribuciju pušten je s naslovom U 3:25. Tamo je prikazivana njegova skraćena verzija od 19 minuta, a dugo je bila u optjecaju i ona u trajanju od 54 minute. No Clair je 1950, čak 25 godina nakon nastanka filma, proglasio kraću verziju službenom i konačnom. 

Marinada na vrlo minimalistički način miješa akustiku i elektroniku, pjesme temeljene na melodiji i one čija je osnova ritam, kao i instrumentalne pasaže s višeglasnim pjevačkim dionicama. Svemu tome pristupaju s takvom lakoćom da često djeluju kao da se zapravo šale, a tako na prvu loptu zvuči i podatak da su u deset godina postojanja izdali dvadesetak albuma.

Program su omogućili Hrvatski filmski savez i Francuski institut u Zagrebu, a ulaz na njega je besplatan. Filmovi se projiciraju s 35mm filmske kopije i imaju hrvatske titlove.

Objavio/la matija [at] kulturpunkt.hr 16.01.2015