Uspjelo istraživanje slobode izraza | kulturpunkt

<

Uspjelo istraživanje slobode izraza

Album Shapeless jazz kvarteta Trokut istovremeno je plesan, pronicljiv, melankoličan i prije svega odlično odsviran spoj različitih glazbenih stilova i žanrova.

• +
  • -

Perceptivni šok i nevjerica kao reakcija na svojevrsno signalno zvukovno iskliznuće događaju se s prvim taktom albuma Shapeless. Nusprodukt je to svojevrsnog iznevjerenog očekivanja i neusklađenosti doživljenog s onim kako bi album najavljen kao spoj elektroničkog i jazz idioma po iskustvu trebao zazvučati. Uvodna sirena ovoga albuma, prvi zaziv s kojim se slušatelj susreće, vuče reference iz pradalekih i jazzu ne tako bliskih zvukovnih svjetova. Kao kakav zvučni mutant, modificirani sintetizirani rođak reskog timbra gajdi ili gusli, gotovo pa da se ruga slušatelju na početku ovog eklektičnog albuma.

Međutim, ne radi se o omaški niti o nepromišljenoj gesti, već o momentu inicijacije slušatelja, koji kroz ovaj glazbeni šamar ulazi u polje slobode izraza, u zaigranost, otvorenost i svemogućnost spajanja i miješanja kreativnih inputa i glazbenih ideja različitih stilova i žanrova. Jer nakon sirenskog zova koji nas vara svojim patvorenim zvukom tradicijskih instrumenata, prvi broj ovog albuma, Spinning Top, nastavlja s vrlo žestokim i mehaničkim ritmom drum'n'bassa, a uvodni statični motiv se rastvara i gubi svoj specifični timbar i amorfnu teksturu, transformirajući se u element melodioznosti i vrlo suptilne ritamske varijacije koja se najbolje iskazuje u dionici električne gitare.

Tako započinje Shapeless, recentno objavljen album jazz četverca Trokut, koji su uz Jerka Jurina, nositelja projekta i bubnjara grupe, tijekom snimanja činili Jaka Arh na tenor saksofonu i elektronici, Filip Pavić na električnoj gitari i Bojan Skočilić na električnom basu (u međuvremenu ga je u bendu zamijenio Hrvoje Kralj). Upravo je Jurin u podcastu Kulturpunktovog urednika Luje Parežanina ovaj album i najavio te opisao kao spoj elektronike, jazza i pop formata. Međutim, treba pojasniti da se ne radi samo o površnoj kombinaciji spomenutih glazbenih izričaja, već da se ovim albumom zaista uspjelo prožeti različite glazbene logike i ideje, ali i konkretne načine selektiranja i manevriranja unutar disperzivnih materijala čiji se izvori, reference i poticaji mogu prepoznati unutar raznolikih žanrovskih glazbenih tradicija. Nešto kreativniji slušatelj moći će u ovom albumu pronaći mnogo parafraza ili barem stilskih, ritmičkih i idiomskih naslanjanja, što neće umanjiti vrijednost i kreativnost svih deset brojeva koje donosi ovo izdanje.

Album jako dobro funkcionira kao homogena cjelina raznovrsnih dijelova – iako se lako mogu prepoznati narativne podcjeline, specifični ugođaji pojedinih brojeva, pa i logika njihovog uparivanja ili konfrontiranja, pametan redoslijed brojeva čini da je Shapeless daleko od onoga što njegov naslov sugerira. Preslušavanjem cijelog albuma – od "korica" do "korica" – može se pratiti prirodna logika naracije, kako glazbenog sadržaja i referenci, tako i određenih emotivnih težišta i polova. Još važnije, album je kvalitetom i provedbom kreativnog izraza, ali i samom izvedbom svih članova Trokuta, sasvim ujednačen, a slušatelj se može tek razočarati kratkoćom naslova Jitter i Memories (Part I). I dok prvi dio Sjećanja dobro funkcionira kao kratki predah i efektni prolaz, Jitter ostavlja dojam nedovršenosti i odustajanja. Šteta, jer se u njegovom funk prizvuku osjeća da su izvođači imali force i dobrog duha da ga razviju i postave i kao veću, kompleksniju cjelinu.

Na albumu se ističe i broj Porzellan, u kojem se uvođenjem glasa u album unosi i mala doza teatralnost. Vokal Ane Čop u prvom je planu, ispod čije se deklamacije teksta i napregnutih izraženih vokaliza Trokut poigrava, istražuje nove mogućnosti tekstura i glazbenih naglasaka, kako bi naposljetku sasvim dovoljno izražajno zaokružio samu vokalnu dionicu. Svojevrsni smooth zvuk gitarske ekstravagancije Filipa Pavića osnovna je pak karakteristika naslova Exhale. Uvodni gitarski solo i njegova kasnija razrada pojačani su ne samo toplim zvukom saksofona, već i modificiranim glasom (ponovno Ane Čop) koji je teksturno prikriven upravo zvukom puhačkog instrumenta. Na taj način dobiveni kolorizmi čine Exhale svakako najpoetičnijim, istaknuto lirskim karakternim brojem ovoga albuma.

Saksofonist Jaka Arh svoju vještinu vladanja instrumentom, ali i nenametljivu te elegantnu ingenioznost i melodioznost, pokazao je već u drugom broju albuma, u komadu Möbius Strip. Njegov solo pripada klasičnom konvencionalnom jazzu, međutim, iako u vrlo širokom tonskom luku, Arh ekonomično iznosi svoju glazbenu – prije svega melodijski spretnu i lijepu – vještinu. To se nastavlja i prepoznaje i na svim ostalim glazbenim brojevima na ovom albumu a da pretjerano ne odskače od cjeline. Razlog tome je i uigranost i uravnoteženost zvuka kojim je bend postigao zvučnu prepoznatljivost, ali i jasno iznio stilski statement kojim se želi predstaviti.

Važan dio tog statementa je i elektronika,značajna komponenta albuma koja prožima sve brojeve kao sastavni i jednakopravni dio tehnike i medija glazbenog izražavanja Trokuta. U tom smislu, simptomatičan i najinteresantniji primjer je svakako Squircle. Poigravanje ritmikom i metrom u ovom broju traži od slušatelja dodatnu perceptivnu voljnost, ali utoliko je i zadovoljstvo doživljaja nedvojbeno veće. Elektronika je u tom matematičkom pomicanju i izmicanju dobe vitalan dio cjeline, lijepilo i tekstura koja prožima cijelu izvedbu. Istraživanje funkcionalnosti korištenja elektroničkog zvuka i komponiranja forme njime dolazi do izražaja i u broju koji slijedi nakon SquircleaAetheru. Kao svojevrsni antipod Squircleu, Eter koristi statičan, blokovski zvuk preuzimajući ritamski puls koji nastaje kao rezultat metričkog eksperimentiranja i poigravanja tijekom svojeg prethodnika.

Trokut je ovim albumom odlučio istražiti svoje granice, a prikriveno i slušateljska očekivanja. Napravili su album koji – da parafraziramo Jurinovu izjavu iz spomenutog podcasta koji svakako preporučamo kao uvod u slušanje albuma – iznijeti kompleksne obrasce koji proizlaze kako iz elektroničke glazbene produkcije, tako i tehnike improvizacije, unutar kraće, pitkije pop forme. I u tome su uspjeli. Shapeless je album koji je u isto vrijeme plesan, pronicljiv, melankoličan. Album na kojem se odlično svira, ali i album kojim sami članovima banda komuniciraju među sobom, ali i sa slušateljem, vlastite glazbene interese i predrasude ili istražuju određene glazbene probleme te za sve spomenuto nude dobra rješenja.

Objavio/la lujo [at] kulturpunkt.hr 05.11.2020

Improvizacije: Jerko Jurin

Autor: Lujo Parežanin