Vizualne komunikacije javnoga prostora | kulturpunkt

Vijesti Arhitektura i urbanizam

<

Vizualne komunikacije javnoga prostora

[ :dizajncentarhrvatska ] predstavlja novu projektnu publikaciju.

  • A
  • +
  • -

[ :dizajncentarhrvatska ] neovisni je i neprofitni projekt za promicanje hrvatskog dizajna, fotografije, arhitekture i urbanizma. Paradoksalno, u najavi vlastitoga dizajnerskoga projekta, o sebi kažu: "Web-stranica nije po guštu naših posjetitelja, brzih na mišu i tastaturi, ali ona je namjerno takva, nešto između knjige i weba, a sve kako bismo ukinuli jaz stvoren između "mac-generacije" i "dinosaurusa"", sama stranica opremeljna je radovima mnogobrojnih hrvatskih dizajnera, a "zainteresirani za uvrštenje u ovu zbirku mogu svojih pet radova s biografskim, kontaktnim i drugim podacima poslati klasičnom ili elekronskom poštom". Jer, cilj je projekta "stvoriti povoljnije uvjete stvarateljima na nabrojanim poljima, stvarateljima hrvatskog urbanog krajolika" te "naročito mlađima" pružiti pomoć oko promocije njihova rada, literature, predavanja, izložbe, recenzije i to bez naknade.

Poletni projekt započeo je 2003. godine, pod vodstvom Josipa Vrančića, a najnoviji je projektni proizvod knjiga [znakovita] / Vizualne komunikacije javnog prostora. Izdanje donosi teoriju i praksu vizualnih komunikacija u javnom prostoru, strategije dizajna i marketinga pri korištenju javnog prostora u promotivne svrhe, brojne domaće i strane primjere znakovnih sustava, prostornih vizualija, vanjskog i unutrašnjeg oglašavanja. Publikacija sadrži radove mladih i neafirmiranih autora, kao i poznatijih i priznatih autora vizualnih umjetnosti, a prožeta je književnim i popularnim citatima, tako stvarajući nesvakidašnji priručnik za rukovanje znakovima u javnome prostoru. Pojam "vizualne komunikacije" izabran je umjesto termina "grafički dizajn" u kontekstu javnoga prostora.

O publici kojoj je priručnik namjenjen autor kaže: "Za formalno školovanje dizajnera vizualnih komunikacija javnog prostora (environmental) ne postoji standardni oblik. Profesionalci iz polja vizualnih komunikacija javnog prostora strukovno se udružuju, osim kroz odgovarajuće tematske sekcije svedizajnerskih nacionalnih i međunarodnih udruga, i u nekoliko specijaliziranih udruženja. Naravno, tematski obuhvat prikazan ovom publikacijom (oblikovatelji klasičnog oglašavanja, kreativci segmenata okolišnih grafika, informativnog dizajna i znakovlja te na kraju i profesionalci iz kruga proizvođača sredstava javnih vizualija), u stvarnosti ne odgovara članstvu niti jednog udruženja. Još se u nekim slučajevima na profesionalnoj platformi mogu zajedno naći environmental-keativci i produktori, ali adverteri najčešće ostaju izvan toga, ostvarujući svoje zajedničarstvo kroz svedizajnerske i marketinške udruge", a kao pozitivan primjer navodi Society for environmental graphic design, utemeljen 1973.  "Djelovanja spomenutih udruženja kreativaca i/ili produktora javnih vizualija, usmjerena su u pravilu prema informiranju članova i šire zajednice, izdavaštvu, edukaciji, nagrađivanju i sličnom, a redovno praćenje njihovog djelovanja svim zainteresiranima omogućuje najbolji uvid u struku te sve mogućnosti za uspješno djelovanje, kako s kreativne, tako i s tehnološke strane".

Knjiga je dostupna besplatno online jer "autor preporučuje da iznos prvotno namjenjen za nabavu publikacije, usmjerite prema domovima za brigu o djeci bez odgovarajuće roditeljske skrbi".

KP / DCH / Na fotografiji: Sandra Janser, Elisabeth Koller: Ready. Steady. Go!, Graz, 2010.

Objavio/la matija [at] kulturpunkt.hr 30.10.2012