Vrijeme je: Memorijska para | kulturpunkt

Video

Vrijeme je: Memorijska para

Evelina Domnitch i Dimitry Gelfand govore o radu Memorijska para predstavljenom na ovogodišnjem festivalu Touch Me: Vrijeme je!.

 

Svake sekunde žitelje planete Zemlje bombardiraju milijarde nositelja naboja, koji dolaze iz svakog mogućeg smjera u svemiru. Dok prolaze kroz superzasićeni plin unutar komore oblaka, ovi subatomski glasnici, poznati kao kozmičke zrake, makroskopski otkrivaju svoj identitet i plenum u podlozi empirijske praznine. Glavnina ove subatomske kaskade čak niti ne potječe iz ovog sunčeva sustava, nego iz naše galaksije, a najbrže čestice s najvećom energijom najvjerojatnije su katapultirane iz izvangalaktičkih supernova ili aktivnih crnih rupa. Unutar plina niske temperature (-196°C) Memorijske pare, omogućuje se vidljivost jezgara, protona, elektrona, pozitrona, miona i antiprotona koje prate niti kondenzacijskih kapljica. Bijela laserska ploha skenira i osvjetljuje kapljice u nastajanju, pretvarajući plin u dinamičku prizmu koja znatno produljuje prostorno-vremensku percepciju putanja čestica.

Dimitry Gelfand (Sankt Peterburg, Rusija, 1974.) i Evelina Domnitch (Minsk, Bjelorusija, 1972.) stvaraju senzoričke ambijente u kojima se stapaju fizika, kemija i informatika s tajanstvenim filozofskim praksama. Umjetnici koriste najnovija otkrića, posebice ona koja se odnose na valne pojave, kako bi istraživali pitanja percepcije i vječnosti. Takva su istraživanja značajna jer znanstvena slika svijeta, koja služi kao temelje suvremenoj misli, još uvijek ne uspijeva obuhvatiti nezabilježivo djelovanje svijesti.

Odbacivši korištenje snimanja i fiksativnih medija, instalacije Domnitch i Gelfanda postoje kao stalno mijenjajuće pojave ponuđene na promatranje. Budući da se te rijetko viđene pojave odvijaju izravno pred promatračem bez ikakvog posredovanja, često omogućuju veliko proširenje osjetilnih opažanja osobe. Neposrednost toga iskustva omogućuje promatraču da premosti iluzornu razliku između znanstvenog otkrića i proširenja percepcije. Da bi se mogli baviti takvim efemernim procesima, umjetnici su surađivali s brojnim znanstveno-istraživačkim institucijama, uključujući Drittes Physikalisches Institut (Sveučilište Göttingen, Njemačka), Institut za napredne znanosti i tehnologije (Japan) i Europsku svemirsku agenciju. Dobitnici su Japanske nagrade za izvrsnost u medijskim umjetnostima (2007.) te četiri počasna priznanja Ars Electronice (2013., 2011., 2009. i 2007.).

Touch Me je međunarodni trijenalni projekt posvećen integraciji umjetnosti, znanosti i tehnologije koji se održava od 2003. godine. Teme užitka, energije i inteligencije obilježile su protekla festivalska izdanja i poslužile kao inspiracija mnogim projektima iz područja novomedijske umjetnosti. U 2014. i svom četvrtom izdanju, Touch Me Festival: Vrijeme je! bavio se od 10. studenog do 7. prosinca intrigantnim i inovativnim konceptima suvremenih znanstvenih i umjetničkih istraživanja na temu vremena kao četvrte dimenzije. Festival organizira i kurira KONTEJNER | biro suvremene umjetničke prakse.

Video potpisuje Toni Mijač.