Zaraza | kulturpunkt

Najave Predstavljanje

<

Zaraza

Magdalena Pederin istražuje veze između fenomena percepcije i simulacije, ispitivanja simboličkog prostora stvarnog i virtualnog i njihova međusobnog utjecaja.

31.01.2014 , Zagreb - Muzej suvremene umjetnosti

Novim multimedijskim radom Zaraza Magdalena Pederin tematizira distopijsku viziju budućnosti u kojoj je humana matrica "simulirana stvarnost" onakva kako je kreiraju strojevi s umjetnom inteligencijom. Kao i u prijašnjim radovima protagonistica je sama Magdalena Pederin, zapravo njezin avatar, istovjetan liku umjetnice u stvarnosti.

Hologramska instalacija koju predstavlja sastoji se od interfejsa, video i hologramske projekcije. Pomoću interfejsa posjetitelji odabiru tekstove iz ponuđenih opcija kao što su Platonova Republika, Debordovo Društvo spektakla, Baudrillardova Simulacija i zbilja, McLuhanov Medij je poruka i Benjaminovo Umjetničko djelo u doba mehaničke reprodukcije. Softver potom slučajnim odabirom spaja dijelove rečenica iz ovih tekstova u jedinstvenu kombinaciju. Tako u novu cjelinu pomiješani tekstovi projicirani su na jedan od zidova izložbene dvorane, dok druga, hologramska projekcija prikazuje autoricu kako iste izgovara. Odabrane tekstovi poznajemo kao vrhunske primjere analize i prikaze promjene percepcije, bilo da je riječ o prinosu "političkoj teoriji" (Platon) ili o razotkrivanju mehanizama medijske manipulacije (Debord), utjecaja tehnologije na umjetnost (Benjamin) ili pak razlikama i sličnostima zbilje i njezine slike (Baudrillard). Novonastali tekstovi kibernetički su konstrukti čiji je zadatak da potaknu kognitivno-perceptivne potencijale rasuđivanja koje imamo, a koje, izloženi tehnološkim zagušenjem svekolikim informacijama, sve manje koristimo.

Galerijska dvorana, crna kutija u kojoj su mogući perceptivni spektakli te vrste, u mnogome podsjeća na Platonovu alegoriju pećine u kojoj borave ljudi promatrajući svoje sjene ne shvaćajući da se radi o reprezentaciji izvan domašaja njihove percepcije. U Platonovu učenju objekt kao što je stolica tek je sjena ideje stolice. Fizički doživljena stolica na kojoj sjedimo tek je kopija ili simulacija, a ideja stolice je uvijek jedan korak udaljena od realnosti. Danas su zidovi Platonove pećine prepuni projektora, disko kugli, plazma ekrana i halogenih reflektora da više nismo u mogućnosti vidjeti sjene na zidu. Živimo u svijetu u kojem je umjetno postalo autentično i u kojem je simulacija postala stvarnija od stvarnosti same. 

Upravo zbog toga Pederin, oblikujući novi rad, nastoji u vlastiti umjetnički jezik prevesti to kaotično zagađenje tehnološkim pomagalima pa primjenjuje estetski minimalizam te daje prednost pojednostavljenom i elementarnom medijskom jeziku.

U sklopu Zbirki u pokretu, otvorenje instalacije Magdalene Pederin najavljeno je za 31. siječnja u 19 sati.

Objavio/la matija [at] kulturpunkt.hr 21.01.2014