Biennale Kvadrilaterale [3] kreiran je 2005. godine s fokusom na suvremene umjetničke prakse susjednih zemalja, Hrvatske, Italije, Mađarske i Slovenije. BQ je identifikacijska biennalna izložba Muzeja moderne i suvremene umjetnosti, jedini biennale međunarodne suvremene umjetnosti u Hrvatskoj, te jedan od ključnih kulturnih programa Grada Rijeke. Svakim novim izdanjem Biennale nastoji proširiti kvadrilateralne odrednice u multilateralni kontekst. U svom četvrtom izdanju, izražajno prelazi nacionalne granice prihvaćajući izazov istraživanja proširenog i nomadskog karaktera suvremene umjetnosti, te nastojeći sagledati svoj regionalni fokus u široj međunarodnoj i transnacionalnoj slici. Grad Rijeka kao domaćin predstavlja fluentan kulturni krajolik utjecanja Mediterana, Balkana, Srednje i Jugoistočne Europe koji omogućuje razvijanje međunarodne platforme suvremene umjetnosti. Različitosti se iskazuju u mnoštvu umjetničkih i kustoskih pristupa, upletenih u društvene probleme, ekonomske i političke meteže, a relevantnih u svakodnevnoj zbilji.
Interes ovogodišnjeg biennala je umjetnost performansa koja se na domaćoj sceni po prvi puta postavlja i izlaže u muzejskom kontekstu. Time se promišlja na koji se način izabrani autori vide i snalaze u okvirima institucionalnog djelovanja, budući performans kao medij pripada javnom prostoru, ali je već nekoliko desetljeća udomljen u muzejima. Naslov biennala - Niotkuda / Out of Left Field - potječe iz bejzbola, a kao popularna fraza ilustrira nešto iznenadno, potpuno izvan očekivanja. Kustoski koncept promišlja naslovni idiom u umjetničkom i kulturnom kontekstu, pokušavajući izazvati ovaj element iznenađenja u širokom tematskom spektru, a posebice unutar dominantnih političkih i ideoloških određenja. Pozvani umjetnici testiraju pojam "neutralne pozicije" te kroz jak individualni iskaz razvijaju mogućnosti dijaloga i uzajamnog razumijevanja. Pod motom "performiranje biennala / performiranje izložbenog prostora / performiranje javnosti", manifestacija kroz seriju događanja promišlja višestruke strategije performerskih praksi i prevođenja njihove efemerne prirode u nove medije, instalacije, filmove, video i fotografije. Od svojih početaka performans se razvija kao vremenski bazirana i medijski hibridna umjetnost koja izaziva tradicionalne odrednice procjene i poimanja umjetničkog djela, osobito institucionalnih aspekata dokumentacije, historizacije i ponovnog predstavljanja. Aktivno testirajući granice umjetničkog djela kao finalnog produkta, estetiku svakodnevnih gesti i govor tijela, te mogućnosti dokumentarnog pristupa i dokumentacije u umjetnosti, izložba ističe transformacijski potencijal umjetnosti, na razini formalnog uobličavanja, kao i na razini angažiranog pristupa prema društvenoj realnosti i uključivanju "promatrača".
Biennale pokušava posredovati dinamično i komunikativno, nizom isprepletenih epizoda. Smjera dopiranju do što šire publike, uključujući neuobičajene i slabije posjećene periode (vikendi, predbožićni i prednovogodišnji dani). Program se oblikuje oko pet idejnih žarišta performiranja koja su međusobno isprepletena: performansi i žive izvedbe u sklopu prva tri dana izložbe (od 11. do 14. studenog) u kojima će sudjelovati umjetnici Milijana Babić, Božena Končić Badurina (Hrvatska), Marta Jovanovic Bosi (Srbija, Italija), Maria Jose Arjona (Kolumbija, SAD), Lilibeth Cuenca Rasmussen (Danska) i Sandra Sterle (Hrvatska); izložba medija performansa, videa, fotografije i instalacija (od 11. studenog do 30. prosinca) tijekom koje će se u MMSU-u premijerno predstaviti nove radove dvadesetero međunarodnih umjetnika, a sve aktivnosti, uključujući izložbu i performanse, prezentirat će se i putem web stranice muzeja i bloga Biennala; Ciklus predavanja i razgovora s umjetnicima i suradnicima biennala (od 11. do 14. studenog) u kojem će sudjelovati Mara Vujić (Festival Mesto Žensk, Ljubljana, Slovenija), Suzana Marjanić (Zagreb, Hrvatska), Gaby Vijers (Netherlands Media Art Institute, Nizizemska), Vlasta Delimar i Milan Božić (Hrvatska) i Tevž Logar (Ljubljana, Slovenija); vodstva za publiku s kustosima i muzejskim pedagogom, koja će se održavati jednom tjedno za vrijeme trajanja izložbe i biti prilagođena različitim profilima publike.
Umjetnička direktorica biennala je Jovana Stokic, povjesničarka umjetnosti, kritičarka i kustosica, rođena u Beogradu, radi u New Yorku. Doktorirala je na Institute of Fine Arts, NYU. Jovana Stokic je radila u New Museum of Contemporary Art u New Yorku, kao stručna suradnica pri Whitney Museum of American Art, New York, te kao kustosica u Kimmel Center Galleries, NYU. Zaposlena je kao kustosica za umjetnost performansa pri Abramović Studio [4], Location One, New York. Kulturni partner manifestacije je Location One [5], neovisna, neprofitna organizacija posvećena poticanju novih oblika kreativnog izražavanja i kulturne razmjene kroz izložbe, rezidencija, performanse, javna predavanja, radionice i rezidencijalni program. Sa sjedištem u njujorškom Sohou, organizacija je usmjerena na promišljanje eksperimentalnih pristupa u umejtnosti, društvenog i političkog diskursa i dijaloga, i razvija se kao katalizator za suradnju. Kao i proteklih godina, organizator Biennala Kvadrilaterale je Muzej moderne i suvremene umjetnosti. Misija MMSU-a je čuvanje i promoviranje moderne i suvremene umjetnosti nastale u Hrvatskoj i na području bivše Jugoslavije. Od 1949. godine kada je osnovan od strane Grada Rijeke, Muzej je sakupio jednu od najvažnijih javnih zbirki moderne i suvremene umjetnosti u Hrvatskoj, koja sadrži više od 8.000 umjetničkih radova. Svoj program oblikuje oko edukacijskih aktivnosti te različitih modela izlaganja vizualnih umjetnosti, promišljajući nove mogućnosti komunikacije i proširujući standardnu muzejsku metodologiju. Pod motom otvorenost, kreativnost i angažiranost, MMSU zajedno s kulturnim, umjetničkim organizacijama i građanskim inicijativama, potiče istraživanje, suradnju i razmjenu vizualnih umjetnosti u regiji i šire.
Izvor: BQ4 / Na fotografiji: Vlatka Horvat, This Here and That There (Essen), 2009.