Opasno čitanje: Pojmovnik književne kritike (2018) | kulturpunkt

Opasno čitanje: Pojmovnik književne kritike (Zagreb, 2018)

ur. Miljenka Buljević i Luka Ostojić, izdavači: Udruga za promicanje kultura Kulturtreger i Kurziv - Platforma za pitanja kulture, medija i društva, Zagreb 2018.

Opasno čitanje: Pojmovnik književne kritike zbornik je tekstova koje su napisale autorice i autori iskusni u teorijskom promišljanju kritike, ali i u praktičnom radu na pisanju i čitanju kritičkih tekstova. Svi tekstovi dijele početnu pretpostavku da je književna kritika, iako uvijek počiva na nekim bitnim principima, u svojoj manifestaciji nestabilna i fleksibilna, naprosto jer ovisi o nizu vanjskih faktora – primarno o samom tekstu o kojem se piše, ali i o književnom polju, medijskom položaju kritike, širem društvenom kontekstu, kao i uvijek prisutnom "ljudskom faktoru". Stoga su se i zadani pojmovi, koji na prvi pogled pripadaju različitim razinama, naposljetku redom pokazali kao čimbenici koji utječu na konačan oblik kritike.

Katarina Luketić piše o "krovnom" pojmu odnosa teksta i konteksta. Nađa Bobičić piše o feminističkoj književnoj kritici u regiji. Mirnes Sokolović piše o odnosu akademske i novinske kritike, što ujedno povezuje s razlikom između "preskriptivnog" i "deskriptivnog" shvaćanja kritike. Na to se veže pitanje kritike u novim medijima, o čemu piše Dinko Kreho. Kritikom poezije bavi se Miroslav Mićanović. Naposljetku, Vladimir Arsenić kroz dijalog antičkih filozofa priča o subjektivnosti kritičara.

Publikaciju je dizajnirao Zoran Đukić.

Knjigu možete i kupiti u klubu Booksa (Martićeva 14d, Zagreb) po cijeni od 50 kuna.

Publikacija je nastala u suradnji partnerskih organizacija Kurziv i Kulturtreger (Zagreb), SCCA - Ljubljana, SEEcult.org (Beograd) i Kontrapunkt (Skopje). Na temelju svog dugogodišnjeg rada u polju kritike napravili smo seriju pojmovnika o kritici u različitim umjetničkim poljima. Termin pojmovnika pritom ima ironičnu notu: cilj nije ograničiti kritiku na korpus kanonskih pojmova ni fiksirati apsolutno znanje o tim pojmovima, nego postaviti pojmove kao početne točke za bavljenje suvremenom kritikom. Tekstovi ne određuju što taj "pojam" jest, nego koje sve staze, stranputice, slijepe ulice i horizonte otvaraju pojedini aspekti umjetničke kritike u regiji.

Publikacija je nastala uz podršku Zaklade Kultura nova u sklopu projekta Svijet oko nas – Kritički pogledi u regiji. Također je dio programa Kritika – jučer, danas, sutra koji se realizira uz podršku Ministarstva kulture RH i Grada Zagreba.